Nyheter

Fordi han er barmhjertig

Før språk og lange refleksjoner om Guds vesen er modnet i vår tanke, så er Gud der med sin nåde, skriver Paul Erik Wirgenes.

For noen år siden presenterte forskere som evaluerte trosopplæringsreformen en av sine rapporter. Slik jeg husker det, var det en av en av professorene i teologi som sa noe slikt som:

Jeg skulle observere babysang i en av menighetene vi har sett nøye på. Jeg satte meg på galleriet med god utsikt over ringen av mødre med små barn som var samlet oppe i koret. Jeg noterte spørsmålet om hvorfor det bare var mammaer der og ingen pappaer, - og for øvrig hadde jeg med meg et ganske så kritisk perspektiv på fenomenet babysang. Jeg tenkte at dette var mer pupp, bleier og hygge enn ordentlig trosformidling. Jeg så kantoren stanse foran hvert barn i ringen mens han sang en liten velkomstsang med barnets navn. Så tok han samme runden for de voksne. Deretter fulgte rim, barnesanger, samling ved døpefonten og litt trommer. Han ba mødrene ta opp barnets kinn mot deres kinn. Det ble en andektig stillhet i kirkerommet. Så sa kantor at det barnet og dere kjenner nå er det nærmeste vi kan komme erfaringen av hvordan Guds kjærlighet er. Jeg var uforberedt på klumpen i halsen og tårene i øyekroken der jeg satt som tilskuer og erkjente at jeg nok aldri hadde evnet å gi en så god forelesning om hvordan Gud egentlig er.

«Fordi han er barmhjertig» står det i dagens tekst. Det er Guds kjærlighet og det «at han elsker menneskene» som er drivkraften og sjelen i Guds relasjon til mennesket. Bibelen er ikke fortellingen om hvordan fromme og rettskafne mennesker søker seg fram til Gud. Bibelen forteller hvordan den letende Gud kontinuerlig søker sin elskede. Hvert menneskebarn er i Guds synsfelt.

Dåpen er et slikt sted hvor Guds kjærlighet åpenbares for oss. Før vi skjønner så veldig mye. Før språk og lange refleksjoner om Guds vesen er modnet i vår tanke, så er Gud der med sin nåde.

Jeg har lært mange ord både om livet og om Gud. Jeg har studert teologi i mange år og fortsatt med det hele livet. Jeg har smakt på mange store spørsmål og latt meg fascinere av tenkende menneskers store verker om Guds mysterium. Jeg liker å leke med ordene og søke å forstå noe mer enn det jeg har gjort tidligere.

Og hele tiden er det enkle som blir tydeligere: Guds nåde var der først og er der til sist. Vannet og delaktigheten i Jesu død og oppstandelse. Det er nok. Jeg trenger ikke forstå så mye. Jeg er elsket.

Paul Erik Wirgenes er prest, og ansatt som avdelingsdirektør med ansvar for menighetsutvikling i Kirkerådet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter