Nyheter

Minoritetsbarns språknivå ligger ett år etter

– Mangler selve plattformen for å lære å lese, skrive og regne, sier utdanningsleder.

Seks år gamle minoritetsbarn har et språknivå som tilsvarer det norske femåringer har når de begynner på skolen. Det viser en studie gjennomført blant skolebarn i Oslo.

Studien er gjennomført blant 350 barn i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i Oslo kommune. Elever henvises ofte på grunn av mistanke om atferdsvansker, uro og konsentrasjonsvansker, samt lærevansker og lese- og skrivevansker. Men barna er kognitivt sett helt normale, ifølge utredninger. Det vil si at den mentale og tankemessige kapasiteten er like god som hos norskspråklige barn.

Studiens konklusjon er dermed klar: Den viktigste årsaken til at minoritetsbarn strever i skolen er at de har store norskspråklige mangler. Dette gjelder både minoritetsbarn som er født i Norge, og minoritetsbarn som har flyttet hit, skriver Dagsavisen.

– Det er ekstremt alvorlig at barn begynner på skolen med så dårlig grep om norsk språk. I praksis mangler de selve plattformen for å lære å lese, skrive og regne, sier PPT-leder Walter Frøyen i Utdanningsetaten i Oslo kommune.

Han sier det hviler en tung bør på skolenes skuldre for å veie opp for ett års tapt språkutvikling. Ofte vil det ta fem års iherdig arbeid å ta igjen det tapte, sier han. I mellomtiden går elevene glipp av kunnskap de skulle ha fått i andre fag.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter