Verdidebatt

Smartere enn elbil?

Noen skrev om vrøvl om spiker'n i kista for noen uker siden angående bensin og dieselbiler som man helst vil kvitte seg med så fort det bare går an... kanskje man til slutt vil lokke med høyere vrakpanter også for å bli kvitt de aller nyest solgte? Men nå kan det jo snart vise seg at fossilbilen snart kan skifte navn? Miljøbilen som spiser Co2 ?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hvis noen har hastverk med å ta for hurtige beslutninger på vegne av miljøhensyn, vil de kanskje etter hvert bli klar over at man påfører miljøet en bjørnetjeneste mer enn en tjeneste ved å la de vel utprøvde bensinbilene bli utskiftet med de dyre batteribilene med rekkeviddeangst. Hvis noen tviler på pris, så bare vent til sponsingen av elbiler en dag slutter!

Det gjelder ikke minst bilprodusentenes omstilling til annen type produksjon, når man allikevel kan la fossilbilen unngå kista, kan den enda passere forbi elbilen på en litt snedig måte?

Jeg har alltid tenkt at når ting ikke kan brukes lengre, kan det alltids forandres litt på, eller ombygges med noe nytt. Et bruk og kast samfunn påvirker klimaet mer enn noe annet. Jeg tenker også på alle drivstoffstasjonene som må erstattes - med hva?

Men det jeg alltid har tenkt på, holder nå på å utvikles og skal blant annet fornye luftfarten, så hvorfor ikke også den nåværende bilparken i samme slengen?

Har noen hørt om drivstoffet «efuel»?

Mye taler for at elektrifisering er veien å gå for å få en mer miljøvennlig bilpark. - Derfor hevdes det at fossilbilene ikke har livets rett noe særlig lenge, jo fortere man får begravet dem, jo bedre blir klimaet tror noen politikere. Er man så sikre på det?

Hva så? 

Flere land snakker om å forby salget av disse bilene i løpet av de neste 5-15 årene. Men også etter det, vil det gå mange år før disse bilene er "brukt opp". Derfor jobbes det også med andre løsninger. En av dem har Porsche valgt å investere og engasjere seg i.

Eller hva om?

Hvis de lykkes, er det ikke sikkert at vi trenger å forby bensinbiler i det hele tatt. -

De trenger heller ikke kostbare batteripakker, som tross alt tilfører klimaet mer Co2 ved å fornye bilparken med enda flere elbiler, enn ved å kutte ut denne spiker'n i kista!

3. Det slippes ut mye mer CO2 under produksjon av elbiler enn vanlige biler.

Mercedes-Benz B180; 18% Co2

Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive: 44,7 % Co2

+ Større og tyngre = mer svevestøv  ;-(

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

eFuel

Veldig enkelt forklart, handler det om å bruke fornybar energi, i dette tilfellet vindkraft, til å skape hydrogen-basert, klimanøytralt drivstoff – såkalt eFuel. Det flytende drivstoffet framstilles av Hydrogen og CO2.

Vel, her kan det jo se ut for at stoffet man frykter aller mest i klimasammenhengen kan bli «spist opp» av nettopp fossilbiler? Hvorfor skal man da spikre disse inn i en kiste? Miljøpolitikk kan virke litt rar hvis man har hastverk:

Besparelser?

eFuel kan brukes på alle biler med bensinmotor, uten at det må gjøres noen tilpasninger.

I tillegg løser det et logistikk-problem, som er en utfordring for hydrogenbiler: Infrastruktur. eFuel kan nemlig distribueres via helt vanlige bensinstasjoner.

Så hvorfor rasere bensinstasjoner som kan forsyne fossilbiler med eFuel, bare for å erstatte dem med ladestasjoner for elbiler med rekkeviddeangst?

Det også snakk om syntetisk diesel for dieselbiler.

Norge med syntetisk drivstoff-satsning

Porsche er altså ikke de eneste som jobber med syntetisk drivstoff. Hjemme i Norge, har et industrikonsortium startet Norsk e-Fuel AS.

Dette handler om å skape klimanøytralt drivstoff til transportsektoren ved å konvertere strøm, vann og fanget CO2.

Man trenger bare å utvide omfanget av en slik produksjon. Det blir vinn - vinn, og ikke bruk og kast mentalitet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt