Verdidebatt

Overlapping og konflikt

Det er ikke selvsagt at effektiv hjelp til fattige land alltid samsvarer med norske interesser.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Innlegget er skrevet sammen med Marianne Haugh (Tillitsvalgt NTL) og Odd E. Arnesen (Tillitsvalgt Akademikerne).

Den utvidede ­regjeringen med KrF i fører­setet på utviklingsfeltet videre­fører målet om å ­reformere bistandsforvaltningen. ­Reform kan bli bra, hvis prosessen kommer inn i et nytt spor. Fagforeningene i Norad håper den nye statsråden, Dag Inge ­Ulstein, vil lytte til et nærmest enstemmig fagmiljø og at han leder prosessen i retning av en modell med vekt på effektiv ­fattigdomsbekjempelse, ­solid ­bistandsfaglig forvaltning og nødvendig avstand til den daglige norske politiske agendaen.

En arbeidsgruppe i utenriksdepartementet har presentert to modeller for reform av bistandsforvaltningen. Den ene­­ ­modellen gir Norad større forvaltnings­ansvar og samtidig sterkere ­styring fra utenriksdepartementet. I den andre modellen legges Norad ned og oppgavene overføres til utenriksdepartementet.

Utenfor departementet. 

­Ingen av modellene løser ­etter fagforeningene i Norads syn de faglige og forvaltnings­messige utfordringene i bistanden. Å overføre all b­istandsforvaltning til utenriksdepartementet har etter vårt syn de mest ­uheldige konsekvensene. Blant ­annet må miljøer som arbeider med ­søknadsbaserte ordninger for frivillige organisasjoner, ­forskning og næringsliv trolig legges utenfor ­departementet. Dette er ikke i tråd med ­regjeringsplattformen, hvor det ­pekes på behovet for «et enhetlig ­utviklingsfaglig miljø for å sikre kvaliteten i bistanden».

I den grad eksperter og ­sivilt samfunn har deltatt i debatten, så har det overveiende flertall fremhevet nedleggelse av­ ­Norad som det dårligste av de ­foreslåtte alternativene. Det er ikke selvsagt at effektiv hjelp til fattige land alltid samsvarer med ­norske interesser. Ved en integrering frykter ekspertene at det vil være kampen mot ­fattigdom som vil tape. Boris Johnsons ­utspill i Storbritannia, der han ønsker å integrere det britiske DFID (tilsvarende Norad) i utenriks­departementet for å ­fremme ­britiske interesser, er ett eksempel på en vei vi vil advare mot. DFID ble i sin tid opprettet nettopp for å sikre en avstand ­mellom disse politikkområdene.

Formalisert ­etatsstyring. 

­Regjeringsplattformen vekt­legger prinsippet om at ­utviklingslandenes utviklingsagenda skal være førende for norsk bistand. Dette ivaretas best gjennom en formalisert etats­styring og bedre rutiner for dialog mellom Utenriksdepartementet og direktoratet Norad. Dette er normen i norsk statsforvaltning. Ved en integrasjon i departementet blir den ­bistandsfaglige ekspertise borte i samfunnsdebatten i de til­fellene der fag ikke er lik ­politikk, ­siden departement i ­prinsippet alltid uttaler seg på vegne av stats­råden. Et fag­direktorat kan ta et mer faglig og langsiktig ­utgangspunkt, med en åpenhet mot offentligheten som engasjerer til debatt. Dette kan være et viktig bidrag til å opprettholde den betydelige oppslutningen om bistanden i befolkningen.

Mange har pekt på faren for at den bistandsfaglige kompetansen opparbeidet i Norad vil for­vitre ved en integrasjon i utenriks­departementet. For å forhindre dette ville det vært behov for en reform i utenriksdepartementet, en reform vi enda ikke ser konturene av. I dag er det over 800 ansatte i utenriksdepartementet i Oslo, ved å integrere Norad kan det nye departementet få over 1.000 ansatte i Oslo. Det vil være en utfordring å opprettholde et enhetlig utviklingsfaglig miljø i et departement av slik størrelse (til sammenlikning har finans­departementet 284 ansatte).

Arkitekten bak. 

KrFs egen ­utviklingsmelding fra 2016 t­rekker fram mange viktige ­problemstillinger ved dagens ­organisering, og ­konkluderer med at «den forvaltnings­modellen som gjenstår som mest aktuell er derfor en overføring av forvaltningsansvaret av ­nesten all bistand til ­Norad». KrF var ­arkitekten bak den ­forrige ­reformen i 2004. ­Siden sist KrF hadde utviklingsminister har ­bistandsbudsjettet mer enn ­doblet seg, mens antall ­ansatte i Norad har stått stille. Vår nye statsråd Dag Inge ­Ulstein har ­uttalt at han vil konsultere bredt før han konkluderer på valg av ny ­organisasjonsmodell. ­Norads ­ansatte ønsker en reform vel­kommen, og ser frem til en god ­dialog med statsråden slik at ­Norad kan ­beholde erfarne fagfolk og forvaltere, og videre­utvikle norsk bistands­kompetanse på en måte som styrker Norges bidrag i ­kampen mot fattigdom.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt