Verdidebatt

Reiser og fordommer

For de av oss som har reist til buddhistiske kulturer har opplevelsen antakelig vært en vekker. Istedenfor meditasjon og anti–materialistisk filosofi ser vi gullbelagte templer og tilbedelsesritualer hvor mat og penger plasseres ved en Buddha-statue.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Aftenposten kunne vi 5. august lese om et reiseselskap og en reiseekspert som mente at reiser gjør oss mer tolerante. Ja, reiser fører tverrkulturell forståelse og kan til og med bidra til fred. Det vel ingen overraskelse at dette utopiske syn på turismen fremmes av reiselivsbransjen og andre som ønsker å fremme turismen.

I dag finnes det mange forskere som jobber med turismen. Blant dem finnes de som argumenterer for at turismen representerer en kapitalistisk imperialisme. Når hvite, pengesterke mennesker reiser til fattige land i sør for å visuelt konsumere ”de eksotiske innfødte” gjør de samtidig lokalsamfunn avhengig av å selge sin egen kultur i form av suvenirer og danseforestillinger på hotellet. Kolonimaktenes barn reiser på ferie, mens de kolonisertes etterkommere fortsetter å tjene i et ny–kolonialistisk system.

Tar vi et skritt tilbake og forsøker å se reiseliv i alle sine former og aspekter vil vi finne et stort og variert landskap. Turismen er helt sentral i å drive frem sexindustrier i land som Thailand, men omfatter også skolebarn på tur til Auschwitz for å lære om holocaust.

Reportasjen om turismens evne til å skape toleranse var skrevet i forbindelse med pakkereiser til Iran og muligheten for nordmenn til å bli kjent med Islamsk kultur. Det peker å noe interessant, nemlig at turismen har blitt en viktig arena for religion og informasjon om religioner. La oss ta to eksempler.

Islam lider for tiden under det vi kan kalle et image–problem i Vesten. Kan kanskje reiser til islamske kulturer utfordre noen av de negative assosiasjonene vi ofte har med islam? Reiseekspert Jens A. Riisnæs ser det som en selvfølge at reise er fredsskapende. Samtidig har hans reiser i utlandet overbevist han om at islam er grunnen til at Midtøsten er kommet i konflikt med Vesten og på kant med den moderne verden. Han varslet potensielle farer ved muslimsk masseinnvandring til Norge i 2004.

Buddhismen, derimot nyter høy status og omtales gjerne som en filosofi snarere enn en religion. For de av oss som har reist til buddhistiske kulturer med slike ideer, har opplevelsen antakelig vært en vekker. Istedenfor meditasjon og anti–materialistisk filosofi ser vi gullbelagte templer og tilbedelsesritualer hvor mat og penger plasseres ved føttene til en Buddha–statue.

Eksemplene demonstrer hvordan turismen fungerer som en viktig plattform for å forstå andre religioner og kulturer. På våre reiser i utlandet oppsøker vi aktivt religion selv om vi selv ikke praktiserer den. Vi går inn i katedraler og templer samtidig som vi leser Torbjørn Færøvik og guidebøker som hjelper oss å forstå religiøse symboler og artefakter. Kanskje kjøper vi også en Buddha-statue eller suvenir fra Vatikanet som finner veien hjem til stua.

Denne høsten tilbyr religionsvitenskap ved UiB et emne i religion og turisme som tar en nærmere titt på disse fenomener. Vil du vite mer kan du klikke deg inn på denne kortfilmen.

Lenker:

https://vimeo.com/96700091

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt