Nyheter

Jesus og kjønnspolariteten

Først etter 400 år med kirkehistorie kom noen på tanken om at et menneskes kjønn var en del av frelsen.

Fra talerstolen på årets kirkemøte kunne man flere ganger høre begrepet «kjønnspolaritet» bli brukt for å understøtte at konstellasjonen en mann og en kvinne er konstituerende for ekteskapet.

Enkelte av kirkemøtedelegatene sa endog at Jesus var helt klar om kjønnspolaritet.

Forutsetter bestemt syn på kjønnene

Men Jesus sa aldri noe om «kjønnspolaritet». Verken ordet kjønn eller noen tenkning om polaritet forekommer i Det nye testamente.

Polaritet er en tilstand der to krefter trekker i motsatt retning. De er som pluss og minus, svart og hvitt: De defineres i forhold til hverandre og er gjensidig utelukkende.

LES OGSÅ: 1.919 har meldt seg ut av kirken etter vigselsvedtak

Et ekteskapssyn som hviler på kjønnspolaritet forutsetter altså et helt bestemt syn på kjønnene. Uansett hva man måtte mene om det medfødte og det samfunnsskapte, er det vanskelig å opprettholde en idé om at mann og kvinne er bundet i en stabil, motsetningsfylt struktur.

Interessant kjønnsreise

Det er faktisk ingen av NTs tekster om ekteskap som leses i vielser i Den norske kirke i dag. Grunnen er åpenbar: Tekstene handler alle om at kvinnen står under mannens autoritet. Det synes klart for de fleste moderne mennesker at vi ikke kan overta Bibelens tenkning om kjønn.

Likevel byr en nærlesning av historien på en interessant kjønnsreise. Nylig avdød professor i teologi, Kari Børresen, har kartlagt hvordan de tidlige teologene fortolket mennesket som kjønnet. En inngang er å se hvordan kirkefedrene så for seg det oppstandne mennesket. For når Guds skaperdrømmer skal fullendes i oppstandelsen, hvordan ser vi ut? Er vi fortsatt mann og kvinne?

LES OGSÅ: – Kirken skaper et stort dilemma for andre trossamfunn

I Galaterbrevet 3,28 kan vi lese visjonen Paulus har om frelsens fellesskap: I Jesus er vi ikke mann og kvinne, vi er ett i ham. Flere forskere mener at den frelsen Paulus her snakker om ikke er en feiring av våre forskjeller. Det er en frihet fra å være sitt kjønn.

Slutter å være kvinne i frelsen

Ifølge Børresen tilsier hele det nytestamentlige materialet at kvinnen slutter å være kvinne i frelsen. I dåpen blir kvinnen mannliggjort gjennom Kristus. Dette er tvetydig. Vår status som kvinne eller mann ble ikke sett på som stabil eller avgjørende for hvem vi er som mennesker, men samtidig er rangeringen av kjønnene tydelig.

Andre, som Tertullian, tenkte at menn og kvinner fortsatt ville være det i himmelen, men med hierarkiet intakt. Gregor av Nyssa, derimot, så kjønn som en del av det falne. Fordi gudbilledlikheten kom før kjønnene ble en realitet, vil alle bli kjønnsløse, gudbilledlike skapninger i himmelen.

LES OGSÅ: «Vi kan takke Luther for at homofile nå får gifte seg i kirken»

Augustin er den første som eksplisitt sier at når kvinnen blir frelst vil hun være kvinne på samme måte som på jorda. Først etter 400 år med kirkehistorie kom altså noen på tanken at et menneskes kjønn var vesensbestemmende og en del av frelsen.

Luk ut begrepet «kjønnspolaritet»

Kjønnstenkningen i klassisk kristendom er altså en brokete historie. Men felles for dem som har skrevet om kjønn i tidlig kristen tid er det at menn står over kvinner.

For en som ønsker å videreføre et tidlig kristent syn på kjønnene, er det altså flere kamper å kjempe enn den mot likekjønnet ekteskap. Da må også vårt likestilte heterofile ekteskap falle.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Selv om jeg nødig vil bidra til å gjøre mine ­meningsmotstanderes argumenter bedre, vil jeg råde dem til å luke begrepet kjønnspolaritet ut av debatten. Ordet kjønnsforskjell er langt mer sakssvarende for hva de ønsker å uttrykke.

I motsetning til ordet kjønnspolaritet, har det også en rot i bibelske tekster. Og mener man virkelig at det er en kobling man ønsker å opprettholde, er det fortsatt rom for det i Den norske kirke.

Les mer om mer disse temaene:

Åste Dokka

Åste Dokka

Åste Dokka er kommentator i Vårt Land. Hun er utdannet prest og har en ph.d. i teologi. Hun kom til Vårt Land i 2017

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter