Kultur

NRK-PR for Märtha

Det er lenge siden vi har sett maken til lansering av en bok som den NRK ga prinsesse Märtha Louises bok. Godt NRK tar selvkritikk på dette.

Aftenposten presenterer i dag oversikten over NRKs lansering av boken Støyen eller stemmen av prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng. Tittelen er muligens like gåtefull som innholdet i boken. Intet mindre enn åtte NRK-saker ble lytterne og seerne forært fra statskanalen, og de var langt fra preget av gravende journalistikk og utfordrende spørsmål.

Ikke rart flere mener at NRK har opptrådt som et effektivt reklamebyrå for boken og dens forfattere. Det vil si: Et reklamebyrå kan bare drømme om å få til en slik lansering, verdien må være millioner av kroner.

LES MER: NRK laget åtte saker om prinsesse Märtha Louise' nye bok (Aftenposten)

Svakt argument

NRKs nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk er da også ganske spak når Aftenposten konfronterer ham med fakta. Rett nok forsvarer han NRK med at det dreier seg om en prinsesse i Norge som snakker om spiritualitet, noe som har stor allmenninteresse. Det har han rett i. Men han medgir at NRK skulle hatt mer helhetlig oversikt over totalmengden, og i dette tilfellet ble det for mye.

Det nytter ikke å dekke seg bak at NRK-redaksjonene for ulike sendinger tar sine avgjørelser; i en avis ville et slikt argument naturligvis bli feid til side. Ledelsen har et totalansvar og forventes å ha oversikt.

Spørsmålene som prinsessen og hennes forretningspartner fikk i NRK, var preget av den respekt for kongehuset som sitter dypt i den norske folkesjelen. Forfatterne bak boken Støyen eller stemmen greide på effektivt og sjarmerende vis å benytte seg av dette. De skulle selge en bok som de sannsynligvis kommer til å tjene masse penger på, så det er forståelig. Men når NRK stiller opp som mikrofonstativ for en slik bok i «alle kanaler», utløses besk kritikk, i alle fall av NRK.

Boken er dessuten bare et opptrykk av artikler de skrev som avisspaltister.

Prinsessetittelen som beskyttelse

I Vårt Land var det mange som rettet saklig kritikk mot prinsessens engleskole og høstens samarbeid med det selverklærte medium Lisa Williams, som påstår hun kan snakke med døde. Vårt Lands debattredaksjon har to ganger invitert Märtha Louise og Elisabeth Nordeng til å besvare de utfordringer de har fått, senest etter samarbeidet med Williams. Men svaret fra Carina Scheele Carlsen i Soulspring lyder: «Hei og takk for din forespørsel, men vi kan bare gjenta tidligere standpunkt at Prinsessen dessverre ikke kan gi seg inn i en debatt som denne».

Her brukes altså prinsessetittelen for å beskytte Märtha Louise mot å svare på kritikk.

LES OGSÅ: Advarer mot å snakke med de døde

Forfatterne bak boken hadde intet å tjene på å besvare utfordringene de hadde fått i Vårt Land, så det droppet de. Men de så et stort marked i NRK. Dersom de antok at de ville komme greit unna med ganske harmløse spørsmål, fikk de dessverre rett. Prinsessetittelen er med andre ord kjekk å ha, både for å markedsføre et produkt og for å slippe unna utfordrende spørsmål.

Diskutér på saken Verdidebatt!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur