Meninger

Kommersialisering av døden

En sak er muligheten for å oppleve en form for kontakt med døde venner og slektninger. Noe annet er det å sko seg på fortvilte sørgende som ønsker å snakke med sine kjære igjen.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Lisa Williams har gjort døden kommersiell ved å påstå at hun kan snakke med døde og formidle kontakt med dem. Gammeldags spiritisme, med andre ord. Folk flest synes dette er usmakelig, særlig den kommersielle delen. Williams deltok på selskapet Soulsprings dagsseminar søndag, der kostet det 1.540 kroner å komme inn. Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng eier selskapet. Grunnen til den enorme oppmerksomheten seminaret fikk, er åpenbart at her er en prinsesse som til alt overmål er nummer fire i arverekkefølgen, dypt involvert.

På Soulspring.no distanserer prinsessen og Nordeng seg litt fra Lisa Williams' opplegg med å kontakte de døde, og godt er det. Men de sto på scenen med Williams, og folk flest reagerer negativt på kommersialiseringen av døden. Kirkeledere reagerer også. Fungerende biskop i Bjørgvin, Jan Otto Myrseth, advarte i intervju i Vårt Land mot å gjøre det til et levebrød «å samtale med dei på den andre sida». Det samme gjorde psykiater Atle Roness, som mente det var bedre å snakke med en prest eller terapeut enn et medium. Professor Notto Thelle har også liten sans for Lisa Williams og hennes seanser, som han karakteriserer som en type massesjelesorg og show.

LES OGSÅ:  – Kong Harald burde sagt nei til Märtha

Spriker kirkens reaksjoner? Tilsynelatende ja, men bare tilsynelatende. Teolog og høyskolelektor Anne Austad sier i dagens Vårt Land at det langt fra er uvanlig at mennesker kan ha en fornemmelse av at avdøde venner eller familie er til stede i rommet eller en eller annen form for kontakt. Austad er imidlertid klar på at hun er skeptisk til show av typen Lisa Williams.

Nylig avgått biskop i Nord-Hålogaland, Per Oskar Kjølaas, er også åpen for at prinsessen «jobber med fenomener jeg kjenner godt fra min egen kultur». Kirkemøtet vedtok i 2013 en liturgi for velsignelse av hus og hjem og forbønn der mennesker opplever uro i hjemmet. Den er bygd på en nordsamisk variant fra 2007, og i nord er det lang tradisjon for at det er mer mellom himmel og jord enn det som ligger åpent i dagen, for å si det enkelt.

LES OGSÅ: Austad: – Kan gi trygghet å snakke med døde

Mitt inntrykk er at det er stor enighet i kirken – og blant folk flest – om at kommersialiseringen som skjer når selverklærte medier står fram og påstår at de kan snakke med de døde, er usmakelig. Derimot kan det være nyanser i oppfatningen av muligheten for en eller annen form for fornemmelse og kontakt med avdøde venner og slektninger. Noen avviser dette, andre – som Kjølaas – synes å åpne for mystikken. Når Kjølaas henviser til den ortodokse og katolske kirke som langt mer åpne for slike folkelige forestillinger, har han jo rett i det.

Men når noen skor seg på fortvilte mennesker som ikke kommer til rette med å ha mistet en av sine kjære, betakker vi oss.

Diskuter denne saken på verdidebatt.no!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Meninger