Nyheter

Pave Frans den tvetydige

Pavens handlinger taler sitt tydelige språk, men tekstene hans skaper mest forvirring.

Pave Frans forstår hvordan man viser standpunkt gjennom handling. Helgens flyktningpolitiske demonstrasjon – at han tok med seg tolv syrere tilbake til Vatikanet etter et besøk på Lesvos – har fått behørig omtale og mye ros, også på lederplass her i avisen.

Frans er imidlertid ikke bare mannen for de store anledninger, men også for de lange og intrikate tekster. I desember i fjor presenterte han et dokument om Den katolske kirkes forhold til jødene. Det store og brennbare spørsmålet var selvsagt om jøder trenger Jesus for å bli frelst, og det burde jo ha vært grei skuring: Ja eller nei.

LES MER: Paven til Skandinavia for første gang siden 1989

Rom for forvirring

Det var det dessverre ikke. Rommet for forvirring var betydelig. Basert på sentrale deler av dokumentet skrev jeg en kort sak der jeg i ingressen slo fast at «Jøder trenger ikke tro på Jesus for å bli frelst.» Lenger ned i saken skrev jeg imidlertid at «jøder kan bli frelst uavhengig av Jesus».

Selv om de to setningene nesten er like, er det dekning for den første, men ikke for den andre. Etter en runde på debattsidene kokte det ned til at jødene kan bli frelst ved Jesus (hva nå det betyr), men uten nødvendigvis å tro på ham.

LES MER: Paven sier nei til misjon blant jøder

La ja være ja

Det er ikke spesielt trendy å slå folk i hodet med bibelvers, men en pave må nesten tåle å bli servert et ord fra Skriften: «La et ja være ja og et nei være nei! Alt som er mer enn det, er av det onde.» (Matteus 5,37) Det kan være vanskelig nok å tolke Bibelen, som er skrevet av mennesker som ikke lenger kan gjøre rede for hva de egentlig mente. Det burde være unødvendig å bruke tid på å eksegere tekster fra nålevende personer.

Nylig kom oppsummeringen av kirkens arbeid med såkalte familiespørsmål. Mange lurte på om paven ville oppheve det offisielle forbundet mot å gi nattverd til personer som har skilt seg og giftet seg på nytt. Svaret får du i hvert fall ikke gjennom et nyhetssøk på Google.

LES MER: – Historisk kirkekyss kan få positive konsekvenser

Olav den hellige, Frans den folkelige

Der spenner tolkningene fra at paven åpner nattverdbordet for gjengifte katolikker, til at han sier tydelig nei til det samme. Fasiten ligger et sted midt imellom, viser det seg etter grundig lesning og bistand fra kyndige kilder.

Paver, i likhet med gamle konger, får gjerne et tillegg til navnet sitt etter at de er døde: Olav den hellige, Alexander den store, Johannes den gode. En dag vil nok Jorge Mario Bergoglio bli husket som pave Frans den folkelige, men han er også Frans den tvetydige.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter