ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Når du gir en «like» for flyktningene i Syria, bygger du samtidig omdømme for Aschehoug

Det bør koste mer enn én krone.

ANNONSE
ANNONSE
Kommentar

Humanitære katastrofer skal man ikke slå politisk mynt på. Man skal hjelpe, uten baktanker, uten begrensninger, sier forlagssjef Mads Nygaard i en video Aschehoug publiserte på sin Facebook-side onsdag denne uka.

Og Aschehoug vil hjelpe. Derfor har forlaget starta aksjonen «Dele for Syria», der de gir en krone til Flyktninghjelpen for hver like og hver deling Facebook-innlegget får. De oppfordrer andre forlag til å gjøre det samme.

LES OGSÅ: Dette er hemmeligheten bak klikkene dine

Ikke uten baktanker

Aksjonen bunner helt sikkert i et ektefølt engasjement for mennesker i en ekstremt vanskelig situasjon. Det er prisverdig at et av Norges største forlag vil bruke noe av overskuddet sitt til å hjelpe andre.

Men det er trist at de tror de kan komme unna med at «lik og del»-metoden er helt uten baktanker. Den framstår i stedet som et forsøk på å bygge omdømme for bedriften. Dersom Aschehoug faktisk ikke har tenkt gjennom hvilken enorm markedsføringsverdi denne aksjonen potensielt kan ha, bør de se gjennom sosiale medier-strategien sin en gang til.

LES OGSÅ: Internett og sosiale medier har tatt fra redaktørene makten.

Egen økonomi

En Facebook-like er ikke bare en tommel opp. Det er en egen økonomi. Jo flere likes et innlegg får, jo mer eksponering får det i nyhetsstrømmen til Facebooks brukere.

Å like noe er gjort på ett sekund. Det er lett å tenke at det dermed ikke koster noe å hjelpe folk i Syria, og at du ved å like innlegget, hjelper en stor bedrift med å ta samfunnsansvar. Men trykker du «like» på innlegget, har du faktisk blitt en del av Aschehougs markedsføringsapparat – uten at det har kostet dem mer enn én, enslig krone.

LES OGSÅ: Det er sjelden lurt å lure folk

Nesten gratis

Det kan kanskje virke smålig å kritisere en bedrift som bare prøver å hjelpe mennesker i nød. Men vi skal samtidig huske på at Facebook har blitt en av vår tids viktigste markedsføringskanaler. De tar stadig større andel av annonsekronene som tidligere gikk til avisene. Der kan de nå mange flere for en brøkdel av prisen.

Og hvis du gjør som Aschehoug, er det nesten helt gratis. I skrivende stund har videoen blitt vist over 100.000 ganger på Facebook. Det har foreløpig kosta forlaget 8.000 kroner.

Rausere

Dersom du vil hjelpe folk i Syria, er det flere måter å gjøre det på. Du kan for eksempel ta med deg krona di ut på nærmeste kjøpesenter og putte den i bøssa til noen som samler inn der.

Det er fint at Aschehoug ønsker å gi penger til Flyktninghjelpen. Men de framstår enda rausere dersom de gjør det uten å be kundene betale med delinger og likes.

Publisert: 23. desember 2016
ANNONSE
Kommentar

Humanitære katastrofer skal man ikke slå politisk mynt på. Man skal hjelpe, uten baktanker, uten begrensninger, sier forlagssjef Mads Nygaard i en video Aschehoug publiserte på sin Facebook-side onsdag denne uka.

Og Aschehoug vil hjelpe. Derfor har forlaget starta aksjonen «Dele for Syria», der de gir en krone til Flyktninghjelpen for hver like og hver deling Facebook-innlegget får. De oppfordrer andre forlag til å gjøre det samme.

LES OGSÅ: Dette er hemmeligheten bak klikkene dine

Ikke uten baktanker

Aksjonen bunner helt sikkert i et ektefølt engasjement for mennesker i en ekstremt vanskelig situasjon. Det er prisverdig at et av Norges største forlag vil bruke noe av overskuddet sitt til å hjelpe andre.

Men det er trist at de tror de kan komme unna med at «lik og del»-metoden er helt uten baktanker. Den framstår i stedet som et forsøk på å bygge omdømme for bedriften. Dersom Aschehoug faktisk ikke har tenkt gjennom hvilken enorm markedsføringsverdi denne aksjonen potensielt kan ha, bør de se gjennom sosiale medier-strategien sin en gang til.

LES OGSÅ: Internett og sosiale medier har tatt fra redaktørene makten.

Egen økonomi

En Facebook-like er ikke bare en tommel opp. Det er en egen økonomi. Jo flere likes et innlegg får, jo mer eksponering får det i nyhetsstrømmen til Facebooks brukere.

Å like noe er gjort på ett sekund. Det er lett å tenke at det dermed ikke koster noe å hjelpe folk i Syria, og at du ved å like innlegget, hjelper en stor bedrift med å ta samfunnsansvar. Men trykker du «like» på innlegget, har du faktisk blitt en del av Aschehougs markedsføringsapparat – uten at det har kostet dem mer enn én, enslig krone.

LES OGSÅ: Det er sjelden lurt å lure folk

Nesten gratis

Det kan kanskje virke smålig å kritisere en bedrift som bare prøver å hjelpe mennesker i nød. Men vi skal samtidig huske på at Facebook har blitt en av vår tids viktigste markedsføringskanaler. De tar stadig større andel av annonsekronene som tidligere gikk til avisene. Der kan de nå mange flere for en brøkdel av prisen.

Og hvis du gjør som Aschehoug, er det nesten helt gratis. I skrivende stund har videoen blitt vist over 100.000 ganger på Facebook. Det har foreløpig kosta forlaget 8.000 kroner.

Rausere

Dersom du vil hjelpe folk i Syria, er det flere måter å gjøre det på. Du kan for eksempel ta med deg krona di ut på nærmeste kjøpesenter og putte den i bøssa til noen som samler inn der.

Det er fint at Aschehoug ønsker å gi penger til Flyktninghjelpen. Men de framstår enda rausere dersom de gjør det uten å be kundene betale med delinger og likes.

Publisert: 23. desember 2016
ANNONSE