Kultur

Memento mor di

Det er slitsomt å hele tida huske at du skal dø.

De signalrøde plastremsene blafrer forsiktig i vinden. Når du krummer nakken for å ikke få dem i øynene, streifer de varsomt kinnet ditt, men du er så opptatt med å unngå å skli på det glatte fortauet, at du ikke registrerer at de røde vimplene er dekorert med ordet «rasfare».

Det er farlig å leve. Risikoen for at du før eller siden kommer til å dø, er ganske stor. Men å få en isblokk i hodet? Det er vel ikke særlig sannsynlig. Har du skikkelig dårlig tid, er det bedre å krysse fingrene og bøye nakken enn å ta tre skritt ekstra for å unngå en veldig hypotetisk livsfare.

LES OGSÅ: Sjå døden i kvitauga og få eit betre liv

Hvem vil være refleks-idioten?

«Sterk mat kan forlenge livet,» leser vi i avisa, og hiver umiddelbart litt ekstra chili i maten. For det er enklere å legge til det som forlenger livet, enn å trekke fra det som forkorter det.

Vi er livredde for å fly, men ligger gjerne 15-20 km/t over fartsgrensa. Vi gasser oss i rødt kjøtt og drikker alkohol, men kutter kjapt ut gulrøtter hvis det skulle komme noen som sier at det ikke er bra for deg likevel. Og hvem vil vel være idioten med jakka full av refleks?

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Død eller tafsing?

Du ser den ligger der, klemt ned mellom deg og sidemannen. Hvis bussen skulle treffe noe nå – i 100 km/t – vil du antakelig bli slengt over seteryggen og få et brutalt møte med frontruta. Men mellom deg og beltet ligger låret til den ukjente mannen ved siden av deg. Skal du ta på deg beltet, må du også ta på ham.

«Hvis jeg dør nå, er det fordi jeg ikke turte å komme nær låret til en ukjent mann,» tenker du, mens du lukker øynene og forsoner deg med skjebnen. Det får ikke hjelpe at mora di kommer til å savne deg.

Bussjåføren tar ordet over høytaleranlegget og minner om at det er installert setebelter i bussen og at det er påbudt å bruke dem. «Hvis vi blir stoppa i kontroll, er det du som må betale boten på 1.500 kroner,» sier sjåføren.

Hele bussen fylles av en intens klikking fra folk som fester setebeltene. Det er tross alt verre å betale 1.500 kroner i bot enn å miste livet i en trafikkulykke.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur