Kultur

Mat og moral

At vi trenger en plakat for å lære unge bloggere sunn fornuft, er et tegn på en kultur som er ute av kontroll.

En helt vanlig dag i Blogg-Norge: Kvinne (24) viser hvordan rumpa di kan se fin ut på bilder bare du poserer på en bestemt måte og fotograferer fra riktig vinkel. Kvinne (29) legger ut bilde av pulsklokka si, av seg selv i magetopp og treningstights og poster oppskriften på smoothien hun drikker etter treningsøkta. Kvinne (21) viser fram kremen hun bruker for å få hvitere tenner.

LES OGSÅ: – Vi er mot å lage en liste med regler som legger sterkt moralsk press på bloggere i alle aldre, sier sjefen for blogg.no

Etikk, takk

I mange år har det vært snakk om å lage en egen Vær varsom-plakat for bloggere. Mange har etterlyst et etisk rammeverk som ligner det pressen opererer etter, for å bevisstgjøre bloggerne om at mange lesere gir mye makt og dermed mye ansvar.

Forrige uke lanserte Kvinneguiden.no og bloggnettverket United Influencers den nye Sunn fornuft-plakaten. Hensikten med de nye retningslinjene er å kjempe mot spiseforstyrrelser, og «bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer».

LES OGSÅ: Hvorfor skal vi alltid være gode nok? Er det ikke nok å få lov til å være feil?

Vær varsom

Punktene i plakaten kan også leses som en analyse av hvor syk bloggkulturen har blitt, siden det er behov for å understreke følgende:

– Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

– Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus.

– Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep.

At Sunn fornuft-plakaten må presisere at bloggerne ikke bør skrive hvor mye de veier, eller avsløre BMI, kaloriinntak eller midjemål, viser at dette nå anses som helt normalt.

LES OGSÅ: Er Sophie Elises pupp politikk eller PR-stunt?

Ungt medium

De fleste bloggere begynte i det små på jenterommet, med å skrive om hva de gjør i hverdagen, ta bilde av dagens antrekk og spille inn korte videosnutter der de demonstrerer en sminketeknikk. Derfra vokste mange seg store, og i dag har toppbloggerne flere daglige lesere enn en gjennomsnittlig lokalavis.

Blogging er et ungt medium, og det første stedet unge jenter og gutter kan nå tusenvis av lesere uten at noen andre står ansvarlige for publiseringen. Mens journalister, skribenter og forfattere har redaktører eller forlag i ryggen, står bloggerne på egne bein.

LES OGSÅ: Proust kan forandre livet ditt. Det kan Ole Ivars også.

Store penger

Som om dette tunge ansvaret ikke er nok i seg selv, har de mest populære bloggene blitt lønnsomme bedrifter. Det er ikke uvanlig at kommersielle aktører betaler et femsifra beløp for et innlegg som omhandler deres produkt. Mote- og skjønnhetsindustrien har vært blant de ivrigste, men stadig flere bransjer begynner å få øynene opp for hvor stor påvirkningskraft bloggerne har på de yngste målgruppene.

Det gjør at flere har en solid årslønn for å blogge om trening, kropp og utseende.

LES OGSÅ: Facebook og Instagram­ er et sted der du fort får bekreftet mistanken om at alle andre er bedre enn deg

Kan være skadelig

Linnea Myhre, som selv har slitt med spiseforstyrrelser, er en av rundt 70 bloggerne som stiller seg bak den nye plakaten. Hun har flere ganger fortalt om hvor skadelig det kan være når bloggere legger ut detaljerte beskrivelser av hva de spiser og hvor langt de løper, fordi mange automatisk vil sammenligne sin egen kropp med det de ser på bildene.

– Vi lever midt i andres ekstremt synlige perfeksjon. Vi vil være like tynne, pene, sunne og flinke til å trene som «alle» andre, sier hun i et intervju med Aftenposten.

I en Sifo-undersøkelse fra 2014 svarte halvparten av de spurte jentene at å lese visse blogger oppleves som kroppspress.

Oppgjør innenfra

Når vi i tillegg vet at mange treningsinnlegg er betalt av utstyrsleverandøren og at noen bloggere manipulerer sin egen kropp, både med redigeringsprogrammer og plastiske operasjoner, er det ikke vanskelig å forstå at unge utsetter seg selv for et urealistisk press til hvor mye de bør trene eller hvordan de bør se ut.

Derfor er det bra at oppgjøret nå kommer innenfra, selv om Sunn fornuft-plakaten ikke får noen praktiske konsekvenser, utover å virke som veiledning og bevisstgjøring. Det er viktig at bloggerne, som ofte er unge jenter selv, får vite at de ikke kan fraskrive seg ansvaret for hvordan utseendefokuset påvirker andre. Det er leserne som sørger for lønna deres, og det forplikter.

Selv om rådene åpenbart er nødvendige, er spørsmålet om det allerede er for seint. Sunn fornuft bør være en ryggmargsrefleks, ikke noe en skal behøve å lære i voksen alder.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur