Kultur

Lei av å bli lurt

Vi bør ikke bli overrasket over at en bistandsorganisasjon har fått hjelp av et reklamebyrå. Men det er sjelden lurt å lure folk.

Mandag kveld var det ett innlegg som dominerte nyhetsstrømmen til de fleste facebookbrukere i Norge. Skuespiller Kristoffer Joner logget seg på Facebook for første gang for å si sin mening om innvandringsminister Sylvi Listhaugs politikk. «At en som representerer landet vårt fryder seg over medmenneskers tragedie, er forkastelig,» skrev Joner, og la ved et bilde av Listhaug med informasjon om hvor du kan sende melding for å donere 100 kroner til asylorganisasjonen NOAS i hennes navn.

Innlegget har blitt delt 50.000 ganger. Så langt har det blitt gitt 2,6 millioner til organisasjonen.

LES OGSÅ: Internett og sosiale medier har tatt fra redaktørene makten.

Lett å like

Tirsdag morgen kunne NRK fortelle at reklamebyrået Anorak står bak stuntet, i samarbeid med NOAS selv. Det er ikke så rart at mange følte seg lurt.

Det er lett å like og dele. Når noe treffer oss, skal bare et tastetrykk til for å spre budskapet videre. Vi er vant til at sosiale medier har en mer privat karakter enn andre kanaler. Her er folk tilsynelatende mer ærlige, og Listhaug er selv et eksempel på en som lykkes med kommunikasjonsformen.

«Hva vil dette hylekortet?» spør hun i sitt svar til Joner, publisert på hennes egen facebookside. Skrivefeilen understreker inntrykket av at det som skrives sosiale medier er upolert, impulsivt og kommer rett fra levra.

LES OGSÅ: Facebook ser hva du har klikket på før, for å tippe hva du vil klikke på nå.

Lett å engasjere

Ikke alt du leser i sosiale medier er sant. I kjølvannet av det amerikanske presidentvalget har blant annet Facebook fått kritikk for å spre falske nyheter. Et sitat som er mye delt i sosiale medier, er underskrevet Abraham Lincoln og sier: «Ikke tro alt du leser på internett bare fordi det er et bilde med et sitat ved siden av». Det er en parodi på hvor lett det er å lure folk med falske sitater så lenge det ser troverdig ut.

NOAS-aksjonen viser at det er forholdsvis enkelt å mobilisere folket via sosiale medier så lenge saken engasjerer. Og selv om Joner ble rekruttert av en kompis som jobber i reklamebyrået, er det ingen grunn til å tvile på at engasjementet hans er genuint. Byrået opplyser også om at Joner har skrevet all teksten selv og at ingen av dem har fått betalt.

LES OGSÅ: Frp-topper lar hatprat stå på Facebook-profiler

Lett å lure

At en hjelpeorganisasjon får hjelp av et reklamebyrå til å samle inn penger, er ingen stor overraskelse. Men hva hadde NOAS å vinne på å skjule at de sto bak?

De som har gitt penger, syns forhåpentligvis fortsatt at det er en god sak. Samtidig har NOAS servert Listhaugs tilhengere argumenter på sølvfat. På Facebook kaller de NOAS' støttespillere både dumme og naive.

Kanskje er den viktigste lærdommen fra denne saken at vi også må ha et kritisk blikk på hvordan sosiale medier virker – og ikke minst påvirker.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur