Nyheter

Klostrene er vår tids kraftsentre

Er kontemplasjon og bønn fornuftig bruk av tid og krefter?

I Ytre Sandviken i Bergen finnes det et lite kloster. Der feires det messer hver dag. I et enkelt, men vakkert kirkerom på Marias Minde ber søstrene av Det Hellige Kors sine bønner. Jeg har vært så heldig å få være med på noen av disse daglige messefeiringene.

LES OGSÅ: Ruller ut yogamattene på kirkegulvet

De som kaster glans

Å trekke seg tilbake i bønn og stillhet, med fokus på Gud og hans kjærlighet som omgir og nærer mennesket, har en lang tradisjon i kirkens historie. Kirken har alltid verdsatt slike kontemplative ordener, for de «kaster glans over Guds folk med hellighets rike frukt og inspirerer ved sitt eksempel … slik er de Kirkens pryd og et kildevell av himmelsk nåde.» (Perfectae Caritas – dekret fra Det annet vatikankonsil).

Prinsippet om å trekke seg tilbake for å komme nærmere Gud, høres kanskje litt rart ut i vår tid, og man kan lure på om dette er fornuftig bruk av tid og krefter. Hadde det ikke vært bedre om de jobbet i verden, for verden, blant menneskene og for den gode sak?

Midt i byen

Selvsagt gjør mange nonner og munker også det. Det finnes flere klostre som har en slik utadrettet misjon, og kirken har alltid anerkjent det store behovet for et aktivt diakonalt arbeid i verden. I St. Paul kirke i Bergen for eksempel har vi fire nonner fra Missionaries of Charity (også kalt «Mor Teresa-søstrene»), som virker blant våre mest utsatte i byen.

Både de utadrettede klostrene og de mer tilbaketrukne kommunitetene hjelper mennesker. Gjennom bønn for verden og praktisk omsorg for den enkeltes nød, sorg og smerte, blir de viktige kraftsentre i vår tid.

Nonnene i Ytre Sandviken lever nettopp i dette spenningsfeltet mellom kontemplasjon og aksjon. De minner meg om noe helt sentralt i kristendommen, nemlig Jesu egen oppfordring til sine venner: «Kom med meg til et øde sted hvor vi kan være alene, og hvil dere litt!»

LES OGSÅ: Pilegrimstur ble fineste sommerferie for ikke-troende Åmås

Kim Larsen er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen Bergen

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter