Kultur

En betalt bestevenn

Når barn ser heltene sine på Youtube, ser de også skjult reklame. Det bør bekymre både foreldre og Forbrukerombudet.

– De sier at de alltid kommer med ærlige meninger, at de aldri lyver, sier 15 år gamle Selma.

Hun snakker om sin største Youtube-favoritt, Celina Karine Myhra og Agnes Lovise Haugen. Jentene markedsfører seg selv som «din storesøster på nettet». Det gjør at både Selma og venninna Agnes stoler på at de ikke prøver å lure dem, til tross for at videoen der jentene snakker om pubertet og mensen, er betalt av bindprodusenten Libresse.

– Jeg vet jo at de sier nei til veldig mange ting de får tilbud om, sier Selma.

LES OGSÅ: Toppbloggerne avventende til etiske retningslinjer

Stor innflytelse

Sitatene er henta fra NRKs Brennpunkt-dokumentar «Youtube-generasjonen», som har sett på hvilken påvirkningskraft de såkalte youtuberne har over dagens unge. Medietilsynets årlige kartlegging av barns mediebruk viser at tre av fire norske barn bruker Youtube ukentlig. Og de som lager videoene, har blitt de nye heltene, med stor innflytelse over de yngste mediebrukerne.

Preben Fjell og Dennis Vareide driver Norges største Youtube-kanal «Prebz og Dennis», med 200.000 abonnenter. I fjor omsatte selskapet deres, Rakkerfilm, for 2,7 millioner kroner. Gutta tjener penger på reklamen som blir vist før klippene, på produktplassering og eventjobber. Når de heller Solo over hodet i en morsom video eller plasker i et badekar fylt med Smash, er det Ringnes og Orkla som betaler. I dokumentaren møter NRK dem på et kjøpesenter, der unge seere står i lang kø for å få autograf og ta selfie med heltene. Selv sier Prebz og Dennis at de yngste barna ikke egentlig er deres målgruppe.

– Vår målgruppe er tretten og oppover, presiserer Dennis i dokumentaren, til tross for at kjøpesenteret beviselig er full av mye yngre barn.

LES OGSÅ: At vi trenger en plakat for å lære unge bloggere sunn fornuft, er et tegn på en kultur som er ute av kontroll.

Stoler på heltene

Hvis markedsførerne vil treffe de yngste tenåringene, er Youtube den perfekte kanal. Å få «din storesøster på nettet» til å vise hvordan de bruker neglelakken eller lipglossen din, er kjempesmart. De unge seerne stoler på heltene sine. Dermed vil deres anbefalinger få stor gjennomslagskraft.

Youtuberne sier det samme som livsstilsbloggerne har sagt en stund allerede: De vil ikke markedsføre et produkt de ikke selv kan stå inne for. Samtidig vet de at produsentene ikke har interesse av å betale for en kritisk omtale. Så selv om de kanskje plukker ut de produktene de selv liker og vraker resten, baserer hele inntjeningsmodellen seg på at de må være positive til produktene de skal promotere. Dessuten vet de godt at de mister troverdighet dersom de framstår som kjøpt og betalt.

Moren til Selma velger å tro at Selma og Mina skjønner at youtuberne snakker pent om ting som de får betalt for. Samtidig blir hun overrasket når dattera forteller at hun fikk høre om frisøren hun har spurt om å få klippe seg hos, i en sponsa video på Youtube.

LES OGSÅ: Norges største bloggtjeneste vil gjerne ha en etikk-ordning som passer bloggerne bedre

Merking er ikke nok

Selv om TV-reklame retta mot barn er ulovlig, er Youtube-reklame lov, så lenge det merkes skikkelig. Forbrukerombudet sier de jobber med saken, men vil først avgjøre hvordan reklame skal merkes før de vil føre tilsyn med de norske youtuberne.

Utfordringen er at selv voksne har problemer med å skille mellom redaksjonelt innhold og såkalt innholdsmarkedsføring, som er innhold betalt av en annonsør skrevet som en redaksjonell artikkel. En undersøkelse utført på oppdrag av Mediemangfoldsutvalget viser at 1 av 5 ikke ser forskjell på reklame og nyheter når reklamen presenteres på denne måten. Og det på tross av at dette innholdet skal være godt merka.

Kan vi da forvente at barn ser forskjell?

Det viktigste er i hvert fall å lære dem å være kritiske til budskapet de blir servert gjennom Youtube og blogger. For når reklamen er skjult som gode råd fra en du beundrer, er det stor sjanse for at påvirkningen blir enda sterkere.

Personlig forhold

Celina og Agnes Lovise, som har 40.000 abonnenter på sin Youtube-kanal, mener de får et personlig forhold til seerne sine, akkurat som å ringe ei venninne på kvelden for å høre hvordan dagen har vært.

– De legger igjen kjempekoselige kommentarer og så svarer vi, og så blir det en helt utrolig unik kommunikasjon, sier Agnes Lovise i Brennpunkt-dokumentaren.

Men det er en viktig forskjell på de virkelige og de virtuelle venninnene: Hvis den virkelige venninna di snakker om mensen, kan du være ganske trygg på at det ikke er fordi hun har fått betalt av Libresse.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur