Nyheter

Det er dette som er evangeliet

Vi trodde vi visste hva mirakelet var.

TEKSTVERKSTEDET 5. SØNDAG I ÅPENBARINGSTIDEN: Det var spektakulært, men det var ikke det som var poenget.

I en liten by på nordbredden av Genesaretsjøen blir det ødelagt et hustak. I sin merkelige iver bryter fire mann opp et tak for å få en lam kamerat ned i huset. Dette er hærverk, og vi vet ikke hvem som må reparere skadene. Kanskje Jesus fra Nasaret, for det er han som bor i huset. Ryktet om ham er som en magnet. Folk kommer for å høre ham og for å bli fikset, hva de enn hadde som måtte fikses på.

Da som nå, lengter folk etter å bli hele igjen. Det er vår tids refreng. Som 70-tallet hadde sin trøst i «Bridge over troubled water», og 90-tallet tørket tårer til tonene av REMs «Everybody hurts», finner 2000-tallet håp om at alt skal bli helt igjen i Coldplays «Fix you». Vi drømmer om å få reparert det ødelagte.

Slutter ikke her

De velmenende mennene med båren sniker i køen, men Jesus blir ikke sint. Da båren heises ned, irettesetter ikke Jesus mangelen på folkeskikk eller respekten for andres eiendom. Han blir heller ikke fristet til en show-off; å bruke evnene sine til å få mannen raskt på beina. I stedet gjør han det han kom for å gjøre. Han sier ordene han kom til verden for å fremføre, Jesu egen yndlingsreplikk: «Syndene dine er tilgitt.»

Og om noen skulle være i tvil: Det er dette som er mirakelet i Kapernaum. Det er rett og slett dette som er evangeliet. En mann kommer til Jesus Kristus og får syndene tilgitt. Historien fra Kapernaum­ er egentlig slutt her. Det som var ødelagt, har blitt helt igjen. Kroppen hans er like vissen, men en manns fellesskap med Gud er fikset. Kroppen er ikke fikset ennå, men forholdet til Gud er det. Paradis er tilbake.

Selv om Jesus hadde gjort det han skulle, slutter likevel ikke historien her. Etter en liten pause, skjer det som skal gå fra fortellere til lyttere i årtusener: En lam mann reiser seg opp, ruller sammen båren og går hjem.

Bare et ytre tegn

På den ene siden­, den synlige, er det et hull i et tak, forbløffede ansikter og en kropp som endelig­ fungerer. Men på den andre siden­, den usynlige, er det en tilgitt synder. På den ene siden det som mennesker er opptatt av, på den andre­ siden­ det som er viktigst for Gud.

Vi trodde vi visste hva mirakelet var, men Jesus gjør det helt tydelig at helbredelsen skjer bare som et ytre tegn på det indre underet, «for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å tilgi synder». Det er syndenes tilgivelse det handler om og står om. Vi tror på syndenes forlatelse.

BIBELTEKSTEN: Noen dager senere kom Jesus igjen til Kapernaum, og det ble kjent at han var hjemme. Det samlet seg så mange at de ikke fikk plass, ikke engang utenfor døren. Mens han forkynte Ordet for dem, kom de til ham med en som var lam. Det var fire mann som bar ham. Men de kunne ikke komme fram til ham på grunn av trengselen. Derfor brøt de opp taket over stedet der han var, laget en åpning og firte ned båren­ som den lamme lå på. Da Jesus så deres tro, sa han til den lamme: «Sønn, syndene dine er tilgitt.»

Nå satt det noen skriftlærde der, og de tenkte med seg selv: «Hvordan kan han si slikt? Han spotter Gud! Hvem andre kan tilgi synder enn én – det er Gud?» Straks visste Jesus i sin ånd at de tenkte slik, og han sa til dem: «Hvorfor går dere med slike tanker i hjertet? Hva er lettest å si til den lamme: ‘Syndene dine er tilgitt’ eller: ‘Stå opp, ta båren din og gå’? Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å tilgi synder» – og nå vender han seg til den lamme – «Jeg sier deg: Stå opp, ta båren din og gå hjem!» Og mannen reiste seg, tok straks båren og gikk ut rett for øynene på dem, så alle ble ute av seg av undring. De priste Gud og sa: «Noe slikt har vi aldri sett.»

Markus 2,1-12

Denne teksten ble først trykket i vår avis 3. februar 2017.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter