Nyheter

Hva sier Koranen?

KOMMENTAR: Å gi Koranen til unge mennesker – er ikke det å gi dem en tekst som oppfordrer til vold og drap?

«Gi de unge Koranen før ekstremistene tar dem», spissformulerte Hadia Tajik i gårsdagens Vårt Land. Har Tajik lest Koranen? spør Alexandra Irene Larsen på neste side i samme avis. Hun ­mener Koranen gir opphav til ­radikalisering og hat mot de vantro.

LES OGSÅ: Verdien av religiøs bagasje

Ja, det står oppfordringer til å drepe jødene uansett hvor de prøver å gjemme seg, og det står oppfordringer om å slåss med ­våpen i hånd mot de kristne­ i Koranen. Men det står også om respekt for kristne og jøder og om å gi dem beskyttelse, og det står at det ikke er noen tvang i religionen. Så hva er det som gjelder?

Diktert

Dette er ingen ukjent problemstilling for oss som har Bibelen til hellig skrift. Den inneholder også vers om å ­utrydde ­fiendene av Guds folk, så vel som tekster om nestekjærlighet og å vende det andre kinn til. For kristne er svaret at Jesu liv og ­lære er nøkkelen til hvordan vi skal forstå resten. I tillegg ­erkjenner vi at Bibelen er en tekst formulert av mennesker – ikke direkte diktert av Gud.

Muslimer mener at Gud ­dikterte hvert ord av Koranen til profeten Muhammed. Å be dem ta et oppgjør med Koranen, er å be dem slutte å være muslimer. Men alle som har prøvd å lese Koranen, vet at det er nødvendig å tolke den. Akkurat som det finnes mange tolkninger av ­Bibelen, finnes det mange tolkninger av Koranen. Korantolkning er en egen disiplin, som på arabisk ­heter tafsir.

Muhammed

Også profeten ­Muhammeds liv og utsagn er anerkjent som nøkkel til å forstå Koranen. Men Muhammeds liv er todelt: Først som utskjelt og ydmyk forkynner i Mekka – som dessuten viste barmhjertighet da han til slutt erobret byen. Dernest som hærfører og statsleder i Medina. Hva skal man legge vekt på?

Dette gjenspeiler seg også i Koranen: De krigerske og voldelige versene (sverdversene) er fra åpenbaringer profeten skal ha fått i Medina. En løsning er å si at de nyeste versene erstatter (naskh) de eldre dersom det er motstrid mellom dem. Det finnes en omfattende debatt om premissene for naskh og når det kan anvendes.

Men det finnes også fortolkere som tenker motsatt: Det som ble åpenbart i Mekka, er de tidløse og allmenngyldige prinsippene, mens versene fra Medina regulerer de konkrete problemene der, og dermed er tidsbestemte.

Problemet med begge disse tilnærmingene, er at de nuller ut ting som faktisk står i Koranen. Har Allah ombestemt seg, eller har profeten misforstått? Det er selvsagt utenkelig for muslimer.

Situasjonstolkning

Den vanligste tilnærmingen er derfor at man tolker versene i Koranen ut fra ­situasjonen de ble til i, altså hvilke spørsmål de er svar på. For ­eksempel blir da sverdversene forstått som gyldige for en situasjon der muslimer er angrepet eller forrådt, mens det normalt er de mer forsonlige versene som gjelder. Det er en tilnærming som ligner på den kirkelige læren om rettferdig krig.

For å forstå Koranen må man altså ha omfattende kunnskap om hvordan de ulike versene ble til, om profetens livshistorie og ­utsagn, om tidlig islamsk historie – og selvsagt inngående kjennskap til arabisk. Det er derfor det hevdes at korantolkning ikke kan overlates til hvem som helst, men er en sak for de lærde.

Tajik mener nok ikke at man bare skal gi de unge en Koran og la dem tolke den selv. Hennes­ kritikk mot ekstremistene er at de har mangelfull kunnskap om ­islam. Hun mener at bedre kunnskap vil vise at de tar feil.

Nettet

Men noe av problemet er jo nettopp at de unge ikke er interessert i å høre på hva imam­ene sier. De finner sprekere og enklere tolkninger på nettet ­eller fra halvstuderte røvere i ungdomsmiljøene. Det hjelper ikke stort å gi de unge Koranen om man ikke gir dem veiledere som både kommuniserer med unge og har greie på hva de snakker om.

Men det som forundrer meg mest, er alle de kristne som er overbevist om at de vet hva som er rett korantolkning – og at det er den enkle tolkningen som ­islamistene kommer med. Er man redd for at islam skal framstå altfor sympatisk om man godtar at andre tolkninger kan være gyldige?­ Vi må da alle være tjent med at de ekstreme islamistene avvises av muslimene selv.

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter