Nyheter

Lettkledde sexbomber og prinsesser i nød

Kvinner i dataspill har lenge blitt framstilt som hjelpeløse bifigurer eller seksualiserte actionhelter. – Bransjen er i endring, men det er langt igjen, mener spillanmelder.

– Det er få spill som har kvinnelig hovedkarakter, og de som finnes er ofte laget for å tilfredsstille menn, sier illustratør og forfatter Jenny Jordahl.

Hun har vært opptatt av data­spill siden barndommen, og ­mener mangelen på gode kvinnelige figurer går igjen overalt i populærkulturen.

– Kvinnelige spillkarakterer er ofte seksualiserte og stereotype, mener illustratør Jenny Jordahl. W

– De kvinnelige karakterene er gjerne veldig seksualiserte og stereotype, og vanskelige for kvinner å leve seg inn i.

LES MER: – Dataspillene lærer barn hva som er typisk for gutter og jenter

Kvinner i nød

Gjennom spillhistorien har kvinnelige figurer ofte vært plassert i en av få tilgjengelige roller med begrensende handlingsmønster. Jenter figurerer ofte som hjelpeløse­ ­bifigurer som må reddes av mannlige helter, som Prinsesse Zelda fra serien ved samme navn og prinsesse Peach fra Mario-serien. Sistnevnte blir kidnappet i de fleste spillene hun figurerer i.

Dersom figurene først framstår som mer handlekraftige hovedpersoner, redder de som regel verden mens de framstilles som sexsymboler. De opptrer med lite klær og mye stønning, slik Lara Croft har gjort i en lang rekke Tomb Raider-spill.

– Jeg tviler på at menn egentlig blir tilfredsstilt av disse todimensjonale og sexy kvinnekarakterene, sier Jordahl, og legger til at hennes mannlige spillvenner har gitt uttrykk for det samme.

– Også gutter og menn er ­interessert i historier som ikke bare har menn i sentrum, uansett hva trollene på internett prøver å få folk til å tro.

– Det er fortsatt flest mannlige hovedpersoner i spillene, men heldigvis er det flere kvinner på vei, sier Marte Hedenstad.

Endring i bransjen

Hun er journalist og anmelder i Filmpolitiet på NRK P3, og ser fram til flere kommende utgivelser med kvinnelige helter.

Lara Croft er en handlekraftig hovedperson i Tomb Raider-spillene, men spillene har høstet mye kritikk for den seksualiterte framstillingen av arkeologen. X

– Til høsten kommer ReCore, og neste år får vi Horizon Zero Dawn, begge actionspill med kvinnelig hovedperson. Før jul kommer også Dishonored 2, som er spesielt fordi hovedpersonens kjønn har betydning for handlingen. I motsetning til andre spill der man kan velge mellom kvinnelig og mannlig figur, får kvinnen en tydelig historie, sier Hedenstad.

– Vi får bare håpe disse spillene er gode. Det hjelper ikke bare å putte kvinnelige hovedroller inn i spill, dersom de ikke er velskrevet.

Ifølge Hedenstad har spill­industrien vært i endring de siste årene, med utviklere som forsøker å nyansere kvinnerollene som dukker opp på skjermen. Et eksempel er den nevnte Tomb Raider-frontfiguren, som lenge­ har vært trukket fram som skrekkeksempelet på seksualisering av en kvinnefigur som i utgangspunktet er handle­kraftig og tøff.

– I 2013 ble Tomb Raider-universet relansert med et nytt spill, og Lara Croft har gjennomgått en kjempeforvandling. Nå er hun et menneske som lider, sliter og jobber seg gjennom ting. Det har gjort henne til en interessant figur, sier Hedenstad.

– Det er litt av et statement å gjøre Lara Croft til et menneske, ikke bare en fin rumpe på skjermen.

Vil ha mangfold

Også Jenny Jordahl mener spillbransjen har blitt bedre til å skrive gode kvinne­roller, og nevner fjor­årets Life is Strange som eksempel.

– Jeg opplevde det som banebrytende på mange måter. Ikke bare hadde det to veldig gode kvinnelige hovedkarakterer, men spillet tok også opp alvorlige temaer som overgrep, depresjon og mobbing på en måte jeg aldri har sett før.

Jordahl tror rekruttering av flere kvinner til spillbransjen vil føre til at utviklingen fortsetter i riktig retning, og at det vil komme publikum til gode.

– Større mangfold i bransjen vil føre til større mangfold av historier og karakterer i spill, og jeg gleder meg til å se hva som kommer.

Hedenstad er enig.

– Det finnes unntak, men menn klarer ikke alltid å skrive gode kvinneroller. Spillbransjen må jobbe for å få inn flere kvinner, sier hun.

Seksualiserte biroller

Prinsesse Peach har figurert i en rekke Mario-spill, og i de aller fleste av dem må hun reddes av helten etter å ha blitt kidnappet.

– Mange som har vokst opp med spill der prinsesse Peach må reddes av Mario, og der andre spill­figurer framstår som lettkledde sexbomber, tenker kanskje ikke over at det er et problem, sier ­Hedenstad.

Hun mener flere i løpet av de siste årene har blitt bevisst på kjønnsrollene spillene presenterer, og viser til en fersk undersøkelse fra Indiana University Bloomington. Den slår fast at seksualiseringen av kvinnelige hovedroller har begynt å avta, mens de kvinnelige bifigurene fortsatt brukes som sexsymboler.

– I en del rollespill, der spillerne­ selv kan velge hva slags figur de vil spille, tilbys mannlige og kvinnelige figurer svært forskjellig antrekk. Kvinner kan ende opp med en slags rustningbikini, som skal beskytte like mye som mennenes heldekkende rustninger. Det er teit og lite troverdig, og i slike tilfeller er det veldig tydelig at jentene får lite klær bare for å se sexy ut.

LES MER: Vil ha flere skeive spillhelter

Forbilder

Ifølge Jenny Jordahl, er bedre representasjon av kvinner i dataspill noe alle kan dra nytte av.

– Forbilder fra spill og annen populærkultur er med på å forme et bilde av hva som forventes av oss, og hva vi forventer av oss selv. Når kvinner blir framstilt som uviktige og passive objekter i populærkulturen, påvirker det hva vi tenker om kvinner i virkeligheten, sier hun.

– Varierte og nyanserte kvinnelige karakterer vil skape en mer inkluderende og interessant spillindustri, og forhåpentligvis også en mer inkluderende og ­interessant virkelighet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter