Produksjonsselskapet TNC, som arbeider med å utvikle filmen Yeshua, har hjulpet distribusjonsselskapet United International Pictures med å promotere Risen i kristne miljøer.
– De mente Risen kunne være aktuell for norske kinoer, men de var usikre på om markedet var stort nok. Så de lurte på om vi var interessert i å hjelpe til med å skape lokalt engasjement for filmen, og det ville vi, sier Vidar Røstad.
Han er daglig leder i TNC, selskapet som ellers arbeider med å få realisert Elisabeth og Robert Murens musikal om Jesus.
I 2014 hadde TNC og United International Pictures et lignende samarbeid med filmen Heaven is for Real.
Yeshua
Røstad tror filmen Risen kan bidra til å svekke noen av publikums fordommer mot filmer med kristen tematikk.
– Dette er ingen typisk kristen film. Selv om den er tro mot Bibelen, formidles historien fra et skeptisk perspektiv. Jeg tror derfor den kan appellere til flere enn dem som har et personlig forhold til historien. Sånn sett kan Risen bidra til å gjøre markedet klart for filmen vi lager.
LES OGSÅ: Tar nettene til hjelp for å lage Jesus-film
Nettverk
– Hva har promoteringsarbeidet deres gått ut på?
– Vi har fått våre kontakter til å informere om filmen i sine lokale nettverk og menigheter, vise trailer, dele ut flyers og dele Facebook-arrangement til lokale kinovisninger. Her i Kristiansand er det en panelsamtale i forbindelse med premieren på fredag, hvor deltakerne skal diskutere noen av spørsmålene filmen reiser, blant annet om oppstandelsen. Det har blitt bra trøkk lokalt, noe som har bidratt til at nærmere 80 kinoer setter opp filmen.
LES ANMELDELSEN AV FILMEN HER: – En påskekrim utenom det vanlige
– Hva får dere igjen for dette?
– Vi har en avtale med distributøren om at vi får en andel av inntektene dersom filmen oppnår et visst publikumstall. Så det er klart at vi har investert både tid og penger, uten å vite sikkert om vi får noe igjen for det.
– Er dette «kommers» eller menighetsarbeid fra deres side?
– Vårt mål er å få gode filmer ut på kino. Vi tror markedet for kristen filmer er i en modningsprosess, og at det vil kunne stå på egne bein etter hvert. Men vi er trygge på at filmen har noe å formidle. For oss er det viktigere enn det kommersielle.