Kultur

VG fikk smekk for Rema-journalistikk

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener VG har brutt Vær varsom-plakaten med sitt samarbeid med Rema 1000 om VG Familieliv.

Utvalget diskuterte saken i morges.

Sekretariatet mener VGs satsing på innholdsmarkedsføring er i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 2.2 og 2.6, som handler om å verne om redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeiders integritet, uavhengig og troverdighet, samt å ha et klart skille mellom journalistikk og reklame.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– Sunn diskusjon

Det var tre privatpersoner, samt redaksjonsklubbene i NTB og Fædrelandsvennen, som klaget på VGs reklame VG Familieliv i samarbeid med Rema 1000.

Tidligere denne uken snakket Vårt Land med VGs redaktør Torry Pedersen om saken.

Leserne må gjenkjenne

– Det er sunt at dette diskuteres, for medieutviklingen er nå i en fase hvor vi utvikler nye måter å presentere kommersielle budskap. Nå gjelder det å få dette inn i former leseren kan gjenkjenne, sa Pedersen til Vårt Land.

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal er journalist i religionsavdelingen, og har jobbet i avisen siden 2014. For tiden skriver han mest langstoff, men har også et spesifikt ansvar for dekningen av Metodistkirken. Han har tidligere skrevet en rekke reportasjer fra USA.

Mer fra: Kultur