Kultur

Verdens mest stjålne alter

Napoleon stjal det. Calvinister var i ferd med å brenne det. Hitler var desperat etter å eie det.

Nå vises Gent-alteret i Berlin. Det er ikke vanskelig å argumentere for at den «himmelske skatt», som den er blitt kalt, altertavlen brødrene Hubert og Jan van Eyck satt og malte en gang tidlig på 1400-tallet, er verdens mest innflytelsesrike maleri. Det er også det mest hjemsøkte. Og det første, store maleri som ble malt med olje. Fargekodene har ingen klart å knekke. Tavlen er en overveldende fortelling i kristne symboler fra a til å, knapt noen kan ha unngått å se utsnitt av den – på bokomslag, platecover, som bokillustrasjoner, på t-skjorter og tøyvesker, julekort og plakater.­ Sist i filmen The Monuments Men, hvor kunstavdelingen i det amerikanske militæret sørger for å gjemme det for tyskerne i en saltgruve.

Det mystiske lam

Gent-alteret kalles Tilbedelsen av det mystiske lam. Det lysende offerlammet, Kristus, står på alteret, blodet renner ned i kalken ved siden av. Over skinner duen som ­solen, og foran en brønn med livets vann. Landskapet er frodiggrønt – håpets og gledens symbol, men også forgjengelig­hetens. ­Siden den er en blanding av gult og blått er den en ­magisk farge som forener himmel og jord. Det vokser fioler (som forteller om Gud som gjorde seg til menneske) der, forglemmegei og liljekonvall (symboler for ­Jesu komme, blomstene som kommer først om våren), sverdliljen minner oss om Marias sju sorger, Jesu korsfestelse.­ De første eplene er de første ­offergavene. Det er uendelig.

LES OGSÅ: Bytter ut altertavle med altervideo

Bisarr historie

Alt ille som kan skje har rammet Gent-­alteret. Opprørske calvinister ville ikke vite av religiøse bilder, de var i ferd med å brenne det da det ble reddet. Det har vært omgjort, plyndret, tatt fra hverandre og sensurert – og utsatt for intens jakt under første verdenskrig. På 30-tallet forsvant ett av de tolv panelene, spekulasjonene går – og går fremdeles – om at en aksjemegler, Arsène Goedertier, stjal det sammen med andre i menigheten for å finansiere en mislykket investering som ga bispedømmet store tap. På dødsleiet antydet han at det var «på stedet», i katedralen. Ingen vet, det er ikke funnet. Dette er bare litt av Gent-alterets bisarre historie. I løpet av 2. verdenskrig ble det stjålet flere ganger, før The Monuments Men, noen gruvearbeidere og et team av dobbeltagenter fant det og reddet det ned i en saltgruve. Og så Hitler: Gent-alteret var nummer én på listen over kunst nazistene var desperate etter å få tak i. Goebbels sendte en kunstdetektiv til Gent for å oppspore det, da han så det som sannsynlig at hans «kjære» arbeidsgiver, Hitler, ville sette stor pris på det.

Uten resultat

Slik går det. Og slik står det. Én av dem som har viet livet sitt til å lete etter den tapte vingen av altertavlen, er en tidligere sjef for politiet i nettopp den lille byen Gent i den belgiske provinsen Øst-Flandern. Han har mottatt 400 tips, ingen har slått til. Til slutt sørget han for en røntgen-scanning av hele katedralen i Gent, helt ned til et dyp på ti meter. Uten resultat.

Ja, hva er det med dette alteret? Magien, kall det «nærværet», den rolige fornemmelsen av ærefrykt og skjønnhet, indre ro og selve Gudsriket det utstråler.

Nå, noen måneder, er det mulig å få se alteret med egne øyne og åpent sinn i Berlin.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune har vært ansatt i Vårt Land i en årrekke, blant annet som kulturredaktør. Han er nå tilknyttet redaksjonen som kommentator og anmelder.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur