Kultur

Ukultur og million-tyveri i kor-Norge

Norske kor unndrar verdier for 10 millioner kroner årlig ved å kopiere noter ulovlig, anslår Norges Korforbund. Nå vil de bli kvitt unotene.

Generalsekretær Åsmund Mæhle i Norges Korforbund erkjenner at mange norske kor har tvilsomme rutiner når det gjelder kopiering av noter. Bort med unotene! heter Korforbundets nye kampanje som skal få bukt med problemet.

– Det kan være noe uvitenhet ute og går, men først og fremst trenger vi en holdningsendring. Det er altfor mange som går rundt og tenker at det å kopiere noen få noter ikke er så nøye, sier Mæhle.

Dirigent

– Hvis vi kopierer noter – stjeler vi, så enkelt er det, sier Vivianne Sydnes, professor i korledelse ved NMH og domkantor i Oslo.

– Hvis vi ikke betaler for musikken, rammer det hele korvirksomheten. Vi som driver med kor er avhengige av at norske komponister fornyer kor-repertoiret, og vi trenger gode noteforlag med et bredt tilbud, sier hun.

LES MER: Storsatsinger trigger kor-Norge

Åndsverk

Overfor studentene på Musikkhøgskolen terper hun derfor på at noter er åndsverk, og det skal man betale for. Som professor for kommende dirigenter vil hun bevisstgjøre dem på hvor viktig det er å overholde opphavsrettighetene.

– Og både jeg og de har interesse av at det skapes nye korverk her i landet. Hvis vi ikke betaler for musikken, vil tilfanget av nytt materiale bli sterkt svekket. Hvem motiveres til å skrive ny musikk, hvis de ikke får betalt? spør Vivianne Sydnes, som er glad for at Korforbundet nå tar tak i problemet.

Åsmund Mæhle i Korforbundet mener de store og ambisiøse korene holder sin sti sin ren, og er flinke til å følge regelverket.

– Men de mindre korene har grunn til å skjerpe seg. Når de «sparer» 10 millioner kroner på ulovlig kopiering, gjør det at opphavspersonene ikke får det de har krav på. Det stimulerer selvfølgelig ikke til å komponere nye korverk, og resultatet blir et dårligere tilfang av ny, norsk kormusikk, sier Mæhle.

Rapport

Et annet problem er at bare én av seks konserter innrapporteres til TONO, slik alle som fremfører musikk er forpliktet til.

– Der har vi en kollektiv avtale på 750.000 kroner som vi betaler inn på vegne av våre 1000 medlemskor. Men fordi så mange bryter rapporteringsplikten blir det umulig å formidle midlene rettferdig til opphavsrettshaverne som faktisk har krav på pengene, sier han.

Heller ikke TONO er fornøyd med rapporteringen fra norske kor. Åsmund Mæhle er derfor redd for at det kan bli vanskelig å forlenge avtalen med like gode vilkår, når den går ut ved nyttår.

Ukultur

Komponist og kordirigent Steinar Eielsen har skrevet hundrevis av verk og arrangementer for kor.

– Jeg har opplevd å være tilhører til egne verk, og høre dem bli sunget fra ulovlig kopierte noter. En gang var kopiene gjort av mine egne, håndskrevne noter – før verket var utgitt, forteller han.

Han beskriver en utbredt ukultur når det gjelder notekopiering.

– Det er dessverre en innarbeidet praksis at noter kopieres fra sanger til sanger, og kor til kor – uten at noen tenker over at det faktisk er gjort et stykke arbeid i forkant, sier Eielsen.

– Det er veldig bra at Korforbundet ser problem, og vil gjøre noe med det. Det er klart motivasjonen forsvinner når man merker at folk ikke bryr seg hverken om opphavsretten, eller om at komponisten får noen få kroner for det han har skapt, sier Eielsen.

Korforbundet vil øke tilskuddene til kjøp av originalnoter, og tilby hjelp til å inngå Kopinor-avtale for korene. Korforbundet vil også følge opp ordningen med innrapportering til TONO-avtalen.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur