Film

Tøys med trakassering

Én av fire collegejenter utsettes for seksuell trakassering. Likevel tøyser ­amerikanske komedier med semesterstartens seksualiserte festkultur. – Komedier ­­
kan ikke pålegges et moralsk ansvar, sier Erlend Loe. – Tøys er ikke ufarlig, svarer humorforsker.

Menn vil få kvinner til sengs. Det er en grunnpilar i komediesjangeren, særlig i komedier fra amerikanske universitetsmiljø.

Men de siste årene har en rekke voldtektsskandaler på amerikanske universiteter reist spørsmål om hva slags kultur og kvinnesyn som har vokst fram i studentmiljøene. I USA opplever 27,2 prosent av kvinnelige studenter en form for uønsket seksuell trakassering i studietiden, ifølge en undersøkelse fra i fjor. Halvparten av disse blir utsatt for overgrep som kan regnes som voldtekt eller voldtektsforsøk.

Selv om det kan være fristende­ å slå seg til ro med at det er langt fra USA til Norge, kommer det jevnlig rapporter her hjemme som tyder på at det ikke er så langt likevel: For et par år siden­ skrev Bergens Tidende at nye studenter ved NHH hadde en konkurranse som blant annet gikk ut på å drikke tequila ut av pungen til en medstudent. I forbindelse med semesterstarten skrev VG sist lørdag om lignende, men enda råere fadderukeaktiviteter ved videregående skoler.

Populærkulturen og det virkelige liv speiler hverandre: I en film som Animal House kan man skimte holdningene som ligger til grunn for den dystre statistikken. Som i en scene hvor en av hovedpersonene skal forsvare studentforeningen sin overfor skole­ledelsen, og sier: «Dette handler ikke om hvorvidt vi brøt noen av skolens regler eller om vi tok oss noen friheter med våre kvinnelige festdeltakere. For det gjorde vi» – før han blunker til rektoren.

– Jeg tror det er hundrevis av slike filmer, som for eksempel American Pie-serien og ­Superbad. Hvis man ser isolert på kvinnesynet vil man se masse ubehagelig, sier Erlend Loe, forfatter og manusforfatter for filmer som Tordenskiolds siste reise og Detektor.

Fri komedie

Loe er likevel ikke moralsk indignert over komediesjangeren.

– Jeg tror ikke det er filmene som skaper holdningene. Jeg tror heller at det er omvendt, og at disse filmene speiler miljøer hvor denne typen tone mellom gutter er vanlig, hvor kåte gutter prater og tuller. Slik har det nok vært i tusener av år, sier Loe.

– Skal ikke de som lager komedier reflektere over at de kan påvirke holdninger?

– Nei, jeg synes de skal være fri for det. Filmen Superbad, som er en av mine favorittfilmer fra 2000-tallet, er morsom nettopp fordi den er grell, barnslig og dum. Det smakløse er en kvalitet i seg selv. I Fucking Åmål har den ene hovedpersonen en handikappet venninne som hun er lei av. Dette er en skikkelig hekse- gryte, men om man ikke kan tøyse med vanskelige tema, kan man like gjerne bare slutte å lage komedier.

Loe ville blitt imponert om noen hadde klart å lage en komedie som trekker fulle hus, og som samtidig formidlet et «korrekt syn» på for eksempel kjønnspolitikk.

– Tar du selv utfordringen?

– Nei, det høres vanskelig og kjedelig ut. Fordi utfordringen går på tvers av hva det innebærer å lage en komedie. Det høres ut som en statsfinansiert holdningsfilm, sier Loe.

LES OGSÅ: «Løvekvinnen gir ei sterk påminning»

Festvoldtekt

Nok et eksempel fra filmen Animal House: I én scene følger vi en karakter som vurderer å gjennomføre et samleie, selv om kvinnen er så full at hun har sovnet. En liten demon sitter på den ene skulderen, og argumenterer for – mens en engel sitter på den andre, og argumenterer mot. En komisk scene spinnes altså ut av at han vurderer å voldta henne.

– Det finnes ingen omstendigheter hvor voldtekt er morsomt. Så det synes jeg er noe en bør vokte seg for å spøke med i komedier, sier Brita Møystad Engseth.

I fjor var 39 prosent av de ­anmeldte voldtektene i Norge utført i forbindelse med fest. Politiet gjennomfører nå holdningskampanjen Kjernekar, og gikk nylig ut med en oppfordring til gutter om å ta ansvar for å forhindre seksuelle overgrep, for eksempel i forbindelse med fadderuke og studiestart.

– Den amerikanske student­foreningskulturen er ekstrem. Animal House er på mange vis en klassiker. Mye har nok endret seg siden den kom ut, men jeg er redd for at en del ting ikke har endret seg så mye, sier Møystad Engseth.

Hun ser at en rå festkultur preget av seksuelle overgrep speiles på to vidt forskjellige ­måter i ­populærkulturen: For mens komedier fra amerikanske studentforeninger kan speile feste­kulturen uten å drøfte den ­moralsk, er det flust av TV-serier som understreker alvorlighetsgraden i seksuelle overgrep.

– En rekke ledende krimserier, som Law & Order og NCIS har ofte tatt opp tema som seksuelle overgrep og voldtekt. Der er det aldri noen tvil om at ­disse ­seri- ene er på kvinnenes side og at de vil sende et signal. Det er viktig, for populærkultur er holdningsskapende, sier Møystad Engseth.

LES MER: Bandet Chvrches er lei av kvinnefiendtlige nettroll

LES MER: Kvinner trakasseres i online-spill

– Ikke ufarlig tøys

Det vi ler av påvirker holdningene­ våre, mener Kai Hanno Schwind, som er førsteamanuensis ved Westerdals Oslo ACT.

– Ofte unnskylder man seg med at noe bare er sagt på tull. Det ser vi for eksempel hos ­Donald Trump, som sier kontroversielle ting, for så å unnskylde seg med at han tuller.

Den argumentasjonen holder ikke, mener Schwind. Han er derfor heller ikke enig med Erlend­ Loe, som mener at de som lager komedier skal få slippe­ å reflektere over de moralske ­implikasjonene av arbeidet sitt.

For enkelt.

– Jeg er uenig med Erlend Loe i det. Humor skal ha en anarkistisk komponent og et kritiserende mandat, men jeg synes likevel komikerne burde reflektere rundt sin moralske påvirkningskraft. Slik det er nå mener jeg selve provokasjonen og trakasseringen har blitt en for enkel måte å skaffe seg oppmerksomhet.

I den delen av komediesjangeren som handler om studentmiljøer, kan filmene ofte vise en glorifisert og lite reflektert framstilling av kompisgjengen, mener Schwind.

– Jeg tror filmene har en påvirkningskraft, og jeg tror den i noen tilfeller kan resultere i en farlig form for bagatellisering. Særlig i komedier som handler om identitetsdannelse, hvor gutter tøyser sammen, kan problematisk oppførsel bli framstilt som noe som er helt OK å gjøre, sier Schwind.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film