Kultur

Tenåringsjenta som ofrer seg for Jesus

I Korsveien forteller regissør Dietrich Brüggermann om en 14-åring som går til grunne i Guds navn.

Ifølge katolsk tradisjon måtte Jesus gjennom 14 stasjoner på Via Dolorosa, lidelsens vei. I Korsveien, som har premiere på kino neste uke, har regissør Dietrich Brüggermann plassert fjortenåringen Maria i Jesu sted.

– Det er mange filmer som tar for seg religion, men vi manglet noe som både er åndelig og kritisk samtidig, sier Brüggermann.

Ofrer seg selv

Hver av de fjorten scenene i filmen tar for seg en av stasjonene på Jesu vei mot Golgata, fra han dømmes til døden til han legges i graven. Filmen åpner med at presten formaner konfirmantene til å ofre seg for Jesus. Her blir de advart mot alt som kan lede dem vekk fra Gud, alt fra sminke til kake. Maria ønsker at lillebroren skal bli frisk, og tolker prestens ord helt bokstavelig.

– Det disse menighetene ber deg om, er nesten et selvmord. Du må ofre deg selv, sier Brüggermann, som vokste opp i en lignende menighet selv.

Maria ofrer seg selv. Hun slutter å spise, og nekter å være med på gymtimen fordi gymlæreren spiller musikk med rytmer fra djevelen. Brüggermann vil vise hvor galt det kan gå når troen blir for oppslukende, men er opptatt av å ikke gjøre narr av Maria eller menigheten hun hører til.

– Jeg prøver å være på hovedpersonens side, rent åndelig. Jeg vil vise respekt for religionen. Jeg tror vi alle har åndelige sider, selv om ikke alle uttrykker dem ved å gå i kirken, sier den tyske regissøren.

Samhold er viktig

Han understreker at han ikke ønsker å kritisere religion.

– Det er for lett å lage en film som er mot noe. En film må være mer kompleks, og den må være rettferdig mot alle sider. Fellesskapet går som regel under radaren når folk kritiserer religion. Jeg tror samholdet i en menighet, det å være del av en liten landsby der alle kjenner hverandre, er en god ting, sier Brüggermann.

– Hva er de dårlige sidene?

– Religion står alltid i fare for å sette en gud på førsteplass, og gi ham førsteprioritet, noe som i ytterste konsekvens kan ofre mennesker. Vi ser jo at folk blir sendt i krigen på grunn av religion.

– Kunne Korsveien handlet om islam?

– Ja, det tror jeg. Jeg kjenner ikke så godt til muslimsk tro, men ut ifra det jeg vet, er ekstremistiske miljøer ganske like. De har samme agenda, med kvinneundertrykkelse, strenge regler mot musikk, dansing og seksualitet, sier Brüggermann.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Finne nøkkelen

«Maria kjenner jeg, hun gikk i klassen min,» sa en av Brüggermanns venner etter å ha sett filmen. «Hun gikk ut med toppkarakterer, og nå er hun i 30-årene og bor hjemme hos moren sin.»

– Det er det som skjer i virkeligheten. Det var avgjørende at Maria er så ung, fordi slike ting skjer når du er rundt 14 og begynner å frigjøre deg fra familien din og leve ditt eget liv, sier regissøren.

Lea van Acken, som spiller Maria, har aldri spilt i en film før.

– Hun hadde en instinktiv forståelse av hva dette handler om. Jeg trengte ikke gi henne mye bakgrunnsinformasjon. Hun bare smeltet inn i rollefiguren, sier Brüggermann.

Marias mor framstilles som en streng dame, som blant annet nekter legen å behandle datteren etter at hun har kollapset på grunn av underernæring. Hun kan framstå hard, men Brüggermann insisterer på at hun også har en indre logikk.

– En av de beste tilbakemeldingene jeg får, er fra folk som har barn som sier: «Jeg så meg selv i den moren.»

Han fnyser av filmskapere som ikke vil si noe om hva de ønsker å fortelle.

– Filmskapere sier alltid at de «bare vil stille spørsmål». Jeg vil sette folk inn i andres situasjon. Å lage film handler om å finne nøkkelen til andre menneskers liv.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur