ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Styrker 
troen med
 samtaler om tvil

Når læreren hele livet har kjempet med sin egen tvil, tar han ikke lett på trosspørsmål med elevene sine.

ANNONSE
ANNONSE
Kultur

Da Tom Arne Møllerbråten var i 20-årene, ble tvilen på Gud såpass sterk at han trodde han ville miste troen. Senere har ­perioder med tvil, angst og ­depresjon satt troen på nye prøver. I undervisning, og samtaler med elevene,­ på Sagavoll folkehøgskole, har han i 15 år brukt det som ­utgangspunkt for et tema han har fått høre at mange elever­ ikke tidligere har våget eller ­villet snakke om.

Nå har Møllerbråten samlet elevenes historier og sine egne erfaringer i boka Tro under tvil. Tanker fra en kristen skeptiker.

– Jeg ønsker å møte elevene med ærlighet om både livet og troen. Min erfaring er at mange tviler på troen fordi de tviler på seg selv: Om de «tror nok», om de er «ordentlige kristne». Selv setter jeg ord på tvilen fordi jeg gjerne vil tro. Målet er å skape en tro hos elevene som holder, ikke bare her på folkehøyskolen, men gjennom livene deres, sier Møllerbråten.

LES INNLEGGET HANS PÅ VERDIDEBATT.NO

Tom Arne Møllerbråten

  • 47 år. Gift, tre barn. Bor på Gvarv. Har i 15 år vært lærer ved Sagavoll folkehøgskole, og er nå linjelærer i tro og ledelse. Underviser også i kristen tro og tvil, troshistorie, apologetikk (trosforsvar) og bibelfag.
  • Utdannet lektor med ­hovedfag i kristendom fra Det Teologiske Menighets­fakultetet. Har også gått Bibelskolen i Staffeldts gate i Oslo.
  • Aktuell med boka Tro ­under tvil. Tanker fra en ­kristen skeptiker.

For å lese innholdet på vl.no trenger du et abonnement. Allerede abonnent? Logg inn

Få tilgang nå! Prøv oss gratis

  • Tilgang til alt vårt innhold på vl.no.
  • Tilgang til morgendagens avis allerede 21.15 kvelden i forveien som e-avis
  • Etter 3 uker stopper abonnementet automatisk.
  • 
Du får etter endt prøvetid et spesielt godt tilbud på et Vårt Land-abonnement

Prøv oss i 3 uker gratis Eller se flere alternativer