Musikk

Sibelius-prisen til Oslofilharmonien

Oslofilharmonien får årets Sibelius-pris for sitt fremme av den finske nasjonalkomponistens musikk.

Prisen deles ut under Sibelius-festivalen som markerer komponisten 150-årsjubileum.

Oslofilharmonien får prisen av det norske Sibelius-selskapet for sin formidling av finsk musikk og Jean Sibelius' verk spesielt, helt siden orkestret ble startet i 1919.

LES MER: – Sibelius skrev Miljøpartiet De Grønnes musikk

Det er ingen tilfeldighet at de to konsertene denne uken dirigeres av orkestrets æresdirigent Jukka-Pekka Saraste, han fikk selv fikk Sibelius-prisen da han tiltrådte som sjefdirigent i 2006.

Helstøpt

– Prisen viste meg at det er stor Sibelius-interesse her i landet, og ga meg mot til å sette opp musikk av min landsmann, sier Saraste som påpeker Sibelius-selskapets viktige arbeid for å fremme komponistens verk.

– Det er noe felles i det norske og finske lynnet som forener oss i forståelsen av kvaliteten hos Sibelius, tror Saraste.

– Det er mye gravitasjonskrefter i Sibelius' musikk, nesten noe manipulerende som påvirker oss sterkt. Musikken er helstøpt og har lange linjer, og den har dybder og bærekraft som gjør at jeg er trygg på fremtiden for Sibelius' musikk. Han mestret også et mer populært uttrykk, for eksempel gjennom Finlandia og Valse triste, med sine fengende temaer. Og fiolinkonserten hans er blitt ett av ikonene i sjangeren, forteller Saraste.

LES MER: Nye utgivelser tar Sibelius ut av tåkeheimen

– Oslofilharmonien er ett av verdens fineste Sibelius-orkestre, de var allerede godt oppdradd i musikken da jeg overtok som sjefdirigent, sier han og ser en klart økende interesse for Sibelius verden over.

– Siste erfaring er fra Taiwan i sommer. Det var en stor opplevelse å se hvor sterkt Sibelius gikk hjem hos det taiwanesiske publikummet, forteller han.

Nasjonalkomponist

Filharmoni-direktør Ingrid Røynesdal er stolt over å få prisen i jubileumsåret.

– Sibelius er kjernerepertoar, og det er tydelig at musikerne har et nært og varmt forhold til den finske nasjonalkomponisten, sier hun.

Hennes første møte med Sibelius var hans symfoni nr. 2.

– Det var en av mine første store orkesteropplevelser i det hele tatt, og ga mersmak, forteller Filharmoni-direktøren.

– Prisen forplikter, men å spille mer Sibelius er et ansvar som er lett å bære, sier Røynesdal og gleder seg til å vise en vifte av Sibelius brede palett gjennom de to konsertene denne uken.

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Mer fra: Musikk