Kultur

Saudi-Arabias oljeeventyr gjorde teologi til en global fare

– Mye av det er ren gift, sier Norges forrige ambassadør til landet.

Bilde 1 av 2

– Jeg så at ordet «toleranse» var falt ut fra kronikken, så jeg må skynde meg å sende den inn på nytt.

Carl Schiøtz Wibye har knapt åpnet døra før han forsvinner inn på arbeidsværelset igjen. Det har snart gått tre år siden han flyttet tilbake til Jeløya utenfor Moss, etter fem år som ambassadør i Saudi-Arabia. Derfra tok han med seg et stort maleri, en blytung kiste, og en tydelig overbevisning om wahhabittisk islam, som er Saudi-Arabias statsreligion, stiller Vesten overfor store utfordringer.

Det er til dels fordi det også rammer den vestlige verden når wahhabistene tolker Koranen bokstavlig, og mener det gir dem rett til å se på alle andre som vantro. Men Wibye mener det er enda farligere at vi i Vesten lar dette lille mindretallet av verdens muslimer prege hvordan vi ser på islam. Og liberale demokratier kan dermed skremmes til å gå på tvers av sine grunnleggende verdier: Ytringsfriheten, rettsstaten, og bevegelsesfriheten er verdier som er i spill når vi diskuterer hvordan vi best kan ruste oss mot farer utenfra, mener Wibye.

Mer presist

Den forhenværende ambassadøren mener det er viktig å bedre forstå nyansene mellom forskjellige former for islam. Derfor er det ikke islam som sådan han advarer mot. Kanskje er det derfor også ordet «toleranse» må med, når Wibye skriver en kronikk til en norsk dagsavis om farene ved gi spillerom til wahhabismens verdensforståelse. Så blir heller Vårt Lands utsendte pent må nødt å vente, akkurat lenge nok til å oppdage at en kvinneskikkelse så vidt kan skimtes i maleriet som dekker en hel vegg på stua.

– Min kone fant det på et galleri der nede i Saudi-Arabia, sier Wibye.

– Kunst som dette er ikke lovlig, men det blir tolerert. Det strekker strikken litt, så det gjelder bare at galleriet holder det religiøse politiet unna.

Reaksjonær

Det har ikke alltid vært slik, hevder Wibye i boka Terrorens rike, som kom ut på Gyldendal denne uka. Boken har undertittel Hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørkenen radikaliserte islam. Her skriver han at muslimene som nå ser på seg selv som de eneste rettroende, og som holder seg med bildeforbud og en lang rekke andre forbud og påbud, ikke er siste generasjon i en linje sanne muslimer. Wahhabistene representerer tvert imot en reaksjonær og relativt fersk tradisjon, som er oppkalt etter sin grunnlegger Muhammed ibn Abdul Wahhab, som på 1700-tallet levde i det som nå er Saudi-Arabia.

Muhammed ibn Abdul Wahhab mente muslimene hadde mistet den sanne tro, og lanserte en strengt asketisk og puritansk form for islam som ligger tett på det IS og al-Qaida står for i dag, mener Wibye. Det innebar at alle innbyggerne måtte ha samme tro, ha samme bønnerutiner, og utelukkende lese den samme religiøse litteraturen.

Alt som kunne stimulere til avgudsdyrkelse ble ødelagt, deriblant steder for å hedre forfedrene, som gravsteder og mausoleer. Muslimer som ikke underla seg denne trosutøvelsen var å regne for vantro, og kunne dermed drepes.

LES OGSÅ: Tønes: – Kommer ikke utenom Bibelen

Ingen relativisme

Det høres trasig ut, og verre blir det: I 1744 inngikk Wahhab en allianse med al Saud-familien, som la grunnlaget for at wahhabismens strenge forståelse av islam har vært den rådende i Saudi-Arabia de siste tre århundrene.

– Det tok et par år fra jeg flyttet til Saudi-Arabia, før jeg kom fram til at dette er et fenomen som er globalt og farlig, sier Wibye.

– Synes du ikke det er riktig å tilnærme seg andre kulturers tro og trospraksis på en litt mindre fordømmende måte?

– Kulturrelativisme er veldig greit ovenfor mindre truende, fredlige tradisjoner. Men det blir helt feil om vi skal ha en slik tilnærming til skremmende -ismer, og gjøre de til uskyldige fenomener. Vi kan godt tenke at de kan gjøre som de vil der nede, men problemet da er at de sprer ideologien sin til resten av verden.

Penger er makt

Under 2. verdenskrig begynte Saudi-Arabia med utvinning og eksport av olje. Særlig etter oljekrisa i 1973 strømmet pengene inn i det saudiske samfunnet. Det ga saudiske rikfolk en unik mulighet til å bruke store pengebeløp på det de måtte ønske. Ifølge den amerikanske forskeren Rachel Ehrenfeld brukte saudiske myndigheter og privatpersoner mellom 1973 og 2002 over 700 milliarder kroner på å fremme wahhabismen globalt, gjennom misjonering, skoledrift, og publisering av litteratur.

– Mye av det er ren gift, sier Wibye. Han mener det er avgjørende å prøve å demme opp for det han ser som radikaliserende innflytelse fra krefter i Saudi-Arabia.

– Det gjøres ved å stoppe predikantene som rekrutterer til ekstremisme på nettet. Jeg synes også det er viktig at vi krever at imamer i Norge skal snakke norsk, og forhindrer at moskeer får penger fra finansieringskilder som vi ikke ønsker skal ha innflytelse i Norge. Så må vi fremme en fredelig lesning av islam. Både Bibelen og Koranen er så omfangsrike bøker at en kan finne dekning for nesten hva som helst. Men å fremme en fredlig lesning er jo noe muslimene må gjøre til selv.

LES OGSÅ: Boikotte jødenes stat?

Største trussel

PST ferske trusselvurdering sier som den har sagt de siste årene: Det er ekstreme islamister står for den største terrortrusselen mot Norge. PST mener likevel at rekrutteringen til ekstreme islamistiske miljøer i Norge har avtatt siden 2013, fordi flere av miljøets sentrale personer enten har blitt straffeforfulgt eller drept i Syria.

Det er mange faktorer som bidrar til at folk blir radikalisert, mener Usman Rana, forfatter av boka Norsk islam: hvordan elske Norge og Koranen samtidig.

– Det er viktig at man ikke begrenser forklaringen på ekstremisme til bare å handle om teologi, sier Rana.

Han mener mange wahhabittiske teologer ikke bryr seg så mye om politikk, og at de fleste av dem fordømmer vold i islams navn.

– Blant fremstående islamske teologer som Hamza Yusuf og Muhammad al-Yaqoubi er det likevel en utbredt oppfatning at wahhabismen, kjennetegnet av puritanisme, bokstavtro tilnærming til islamske tekster og ekskommunikasjon av andre muslimer, skaper et klima der voldelig ekstremisme trives. Slik er wahabismen en av mange faktorer som bidrar til radikalisering, sier Rana.

- Hvor tett er sammenhengen mellom denne trosretningen og det vi oppfatter som farlig islamisme?

– For å si det litt tabloid: De aller færreste wahhabitter blir voldelige ekstremister. Men flertallet av muslimer som har begått terror, har hatt en eller annen tilknytning til wahhabittisk tankegods. Vi må for øvrig huske på at wahabismen ikke er en del av sunni-islam og er en reformistisk retning som bryter med ortodoks sunni og sjiaislam.

- Er det moskeer i Norge som står for dette?

- Vi har ikke mange erkewahabittiske moskeer i Norge. Men en gruppe som Profetens Ummah henter sin inspirasjon derfra, sier Rana.

Ny form

Etter at Saudi-Arabia samarbeidet med USA for å bekjempe Saddam Hussain, har forholdet mellom de politiske og religiøse myndighetene i Saudi-Arabia skrantet litt. Og etter landet opplevde en rekke al-Qaida-bombeangrep i 2003, tok myndighetene grep for å begrense forkynnelse og misjonering om kunne åpne døren for ekstremisme.

«Dette var likevel for lite og for sent til å stoppe den internasjonale ekstremismen, som i dag har medløpere og sympatisører i de fleste muslimske miljøer», skriver Wibye i sin nye bok.

Ambassadøren har ikke bare vendt tilbake til Norge, men også til en norsk debattklima hvor meningsmotstandere er ivrige etter å karakterisere hverandre som rasister eller «politisk korrekte», avhengig av hvilken vei beskyldningen går.

– Jeg har ikke tenkt noe på debattklimaet i Norge, sier Wibye. Han drikker opp kaffen og kikker ut over ytre Oslofjord, hvor Etteretningstjenestens nye overvåkningsskip Marjata akkurat kommer seilende forbi.

– Men jeg har orientert meg litt, og har forstått at jeg nok ikke er fullt så radikal som enkelte skulle ønske.

LES MER: Forsvarets feltimam rådet tvangsgift kvinne å forbli «gift»

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur