– Podkastlanseringen er et spennende og morsomt markedsføringsgrep, sier Anitra Guddal Figenschou.
Hun er høyskolelektor ved BI med bok- og forlagsbransjen som hovedfelt, og driver i tillegg eget forlag.
– I dagens litteraturmarked er det stor kamp om oppmerksomheten, og det gjelder å skille seg ut for å få omtale om de nye tekstene som gis ut.
Smakebit
Figenschou tror ikke boken vil selge nevneverdig dårligere selv om den er tilgjengeliggjort gratis før den når hyllene hos landets bokhandlere.
– Mange forlag tenker nok på det å tilgjengeliggjøre litteratur gjennom lyd- og e-bøker som markedsføring, snarere enn en måte å tjene penger på, sier hun.
Figenschou legger til at det fortsatt selges langt færre bøker i digitalt format enn som tradisjonelle papirutgivelser.
– Jeg vet ikke hvor mange som kommer til å lytte til podkasten, men det er jo en fin mulighet til å få litt omtale av boken. Mange kommer sikkert til å kjøpe den når den kommer i bokformat dersom de liker det de hører når de får en smakebit gjennom podkasten.
Hvorfor ikke?
Ifølge Figenschou er ikke den episode- baserte publiseringen noen revolusjonerende nyhet, selv om podkasten er en nokså utradisjonell lanseringsplattform.
– Egentlig er jo dette et grep vi har sett tidligere, da romaner ofte ble utgitt som føljetonger i avisene. Det nye vi ser nå er at forlagene tar i bruk mulig- hetene som ligger i nye medier, sier hun.
– Stadig flere forlag tar seg bryet med å lese inn bøkene og tilgjengeliggjøre dem som lydbøker. Da har de jo allerede produsert filene, så hvorfor ikke bruke dem i markedsføringen?
Fornøyde bokhandlere
Forlagseksperten tror ikke gratis podkasting er med på å undergrave de tradisjonelle bokhandlerne.
– Jeg er helt sikker på at mange bokhandlere er fornøyd med måten dette gjøres på. De burde være med på å promotere podkasten gjennom sine egne nettsider, det ville i alle fall jeg gjort dersom jeg selv var bokhandler.
Ida Skogvold
ida.skogvold@vl.no