Teater

Mener Reisen til julestjernen­ er ­avkristnet

Nationaltheatret har fornyet Reisen til julestjernen. – Uten julebudskapet blir det ikke nye ­sesonger, sier rettighetshaveren.

For tiden skal juleklassikeren spilles på ti små og store scener landet rundt. For den som bare kjenner Reisen til julestjernen fra NRKs julefilmmeny, vil det kanskje være overraskende å høre om fortellingens kristne budskap. For allerede i 1976 tok regissør Ola Solum seg store friheter med Sverre Brandts 93 år gamle teatertekst. I fjor satte Nationaltheatret på nytt opp barneforestillingen med Kjersti Horn som regissør. De få direkte­ ­referansene til juleevangeliet ble borte.

Teaterkritikerne var begeistret­ over Horns versjon, og det er vanskelig å finne noen som ­bemerket et manglende, kristent budskap. Dramatikerens barne­barn Regine­ Dyveke Brandt Qvenild reagerte motsatt.

– Hvorfor tar man «Glade jul» ut av forestillingen når den er skrevet rundt innholdet i sangen? Det virker som Kjersti Horn ikke vil ha noe med vår form for kristendom å gjøre. Selv er jeg ikke kirkemedlem, men vårt samfunn bygger på den kristne tro, og jeg vil respektere tradisjonen, sier Qvenild.

LES OGSÅ: Ole Paus vil ikke gjemme bort Jesus-barnet

Regissør Kjersti Horn bekrefter at «Glade jul» er erstattet med en ny versjon av «Stille natt» som ikke har referanser til juleevangeliet. Hun mener likevel ikke at det kristne budskapet er fjernet.

– Det spørs hva du mener med det. Det jeg oppfatter som Brandts budskap er et nestekjærlighetsbudskap. Det har jeg forsøkt å gjøre enda tydeligere og viktigere enn jeg opplever det har vært før, sier Horn.

Trekker stykket

Som ene­arving er Qvenild rettighetshaver til Brandts dramatikk. Solums filmversjon omtaler hun som en film som ikke skulle vært ­laget. Hun ble tatt med i arbeidet med Nils Gaups filmversjon som hadde­ premiere i 2012.

– Det kristne budskapet er heller ikke framhevet i den filmen, men det er underliggende. Det kristne er kun med i den tradisjonelle teateroppsetningen. I den nye teaterversjonen ville de ikke ha med setningen om en krybbe i Betlehem, så den ble skrevet om til «gjesten fra himmelen». Det godtok jeg fordi det er bedre enn det som var i fjor. Drammen ­teater og de åtte andre som spiller stykket nå før jul, har det kristne innholdet med, forteller Qvenild.

LES OGSÅ: Barna gisper

Hennes ønske er at Nationaltheatret skal fortsette å spille stykket, men stiller krav dersom stykket skal settes opp i framtiden.

– Hvis de ikke bringer det kristne budskapet tilbake, så får de ikke spille det. Det har jeg sagt fra om på Nationaltheatret, sier rettighetshaveren.

Om andre teatre er interessert, er hun åpen for det. Det er ikke første gang det er kontroverser rundt fortellingen om Sonja. Da teatersjef Arild Brinchmann ikke ville vite av Reisen til julestjernen på 1970-tallet, ble stykket satt opp av Oslo Nye i Toralv Maurstads regi.

Statsstipendiat og teaterviter Anne Helgesen mener all religiøsitet er fjernet i Kjersti Horns versjon av Reisen til julestjernen. Hun jobber for tiden med et forskningsprosjekt om norsk barnedramatikks historie. Selv om det kristne innholdet knapt kan sies å ha dominert forestillingen noen gang, mener hun det har vært forankret tre steder i forestillingen.

Himmelstigen

– Det er der i den store scenen med himmelstigen, i sangen «Glade jul» og i referansen til barnet i krybben. Det har aldri vært noen misjonering, men en tydelig beskrivelse av hvorfor vi feirer jul. Det er lov å gjøre slike endringer med en teatertekst, men det må diskuteres. Jeg synes det er en skjødesløs behandling av dramaet å stryke scenen med himmelstigen. Det er en av de fineste religiøse visjonene­ i norsk barnekultur, sier hun.

LES OGSÅ: Petra og Karsten på teater

Helgesen ser dette i sammenheng med en generell redsel for å formidle bibelfortellinger.

– Nationaltheatret kan vise forestillinger med stygge, kristne rollefigurer, men i det øyeblikket det kommer en kristen visjon skal den sensureres bort. Det er påfallende at ikke én eneste anmelder savnet Jesus-barnet i julefeiringen, sier Helgesen.

Begeistret

NRKs teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl, som også er litteraturkritiker i Vårt Land, var en av flere som var begeistret for Horns fornyelse. Hun har aldri tenkt på at stykket formidler juleevangeliet.

– Det er en fortelling som barna­ uansett tar til seg. De trenger­ ikke få det i direkte form i teatret. For meg er Reisen til julestjernen et eventyr. Jeg har aldri tenkt på forestillingen som kristelig. Fortellingen har likevel et underliggende godhetsbudskap som har mye kristendom i seg, sier Nystøyl.

LES OGSÅ: Katarina og Martin

Kjersti Horn er forbauset over kritikken ettersom teatret i dialog med rettighetshaveren har gjort endringer fra fjorårets forestilling. Hun understreker at det har vært maktpåliggende å lage en forestilling som gjør at alle barn føler seg velkommen. Både med tanke på utseende, kjønn, sosial bakgrunn og religiøs og livssynsmessig tilhørighet har hun bestrebet seg på å åpne forestillingen.

Inkluderende

– Vil du si det er en livssynsnøytral forestilling?

– Nei. I min verden ønsker jeg en juletradisjon der familier med ulik livssynsbakgrunn skal kjenne seg inkludert. Det er en forestilling med et sterkt humanistisk budskap.

– Er det noen religiøs dimensjon ved forestillingen?

– Ja, det vil jeg si det er. En stjerne kommer ned fra himmelen til et barn. Og nestekjærlighetsbudskapet er et humanistisk budskap man kan kjenne igjen i flere religioner. Stykket låner elementer fra religiøs mytologi, men også fra annen dramatikk og eventyr. Det er en historie om å være god mot andre, noe jeg mener er et allmennmenneskelig budskap. Vi har jobbet for at det ikke skal være ekskluderende, og jeg har villet at det skal være åpent for alle uavhengig av religion, klasse og kjønn, for på den måten å lage Reisen til julestjernen for vår tid, sier Kjersti Horn.

Himmelstigen borte

Hvorfor har du tatt bort himmelstigen og sangen «Glade jul»?

– Som regissør velger jeg de ­visuelle uttrykk jeg tenker er gode for å få fram budskapet. Jeg har valgt et lite barn som tar imot stjernen fra himmelen og gir den til Sonja. Jeg synes ikke forskjellen er så stor, sier Horn.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater