Musikk

Levende musikk vinner

De store plateselskapene er ikke lenger avhengige av å selge fysiske plater. Musikere får stadig mer av sine inntekter fra konserter.

Onsdag lanserer Kulturrådet bransjestatistikkene Musikk i tall og Litteratur i tall. Norsk musikkbransje omsatte for 3,7 milliarder kroner i 2013, en økning på 18 prosent på ett år. En stor del av økningen skyldes økte konsertinntekter.

Mens bokbransjen i grove tall er dobbelt så stor som musikkbransjen, henter den sine inntekter fra den fysiske boken. Bare fire prosent av omsetningen kommer fra ebøker.

LES OGSÅ: … men ­vinylplata er ikke død

Vannskille

I musikkbransjen er bildet radikalt annerledes. For to uker siden kom internasjonale tall som viste at det digitale salget av musikk i verden har hentet igjen det fysiske. Det vannskillet ble nådd i Norge allerede i 2011. Nå utgjør salget av digital musikk her i landet 72 prosent av totalomsetningen.

Samtidig skjer en annen endring. En stadig større andel av det digitale salget er strømming av musikk. Det øker med 55 prosent, mens nedlasting faller med 28 prosent fra 2012 til 2013.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Intet sjokk

Direktør Lena Midtveit i Sony Music Norge har sett tendensen lenge. At slaget av fysiske plater faller med 48 prosent på ett år kommer ikke som et sjokk.

– For å være helt ærlig så har dette salget falt med i gjennomsnitt 35 prosent og mer hvert år i en årrekke. Nå begynner salget av fysiske plater å utgjøre så lite, at vi ikke er avhengige av det lenger, sier Midtveit.

– Totalomsetningen vokser med 18 prosent. Hvilken glede har dere av det?

– Omsetningen vokser, ja og det er gledelig. Vi har hatt generell omsetningsvekst, men også i form av økt markedsandel. Spotify utgjør brorparten av dette og da i form av enkeltlåter, sier Sony-direktøren.

LES OGSÅ: Jeg er luta lei av å være «smal»

Levende musikk

Av en totalomsetning på 3,7 milliarder har inntekter fra konserter vokst til å utgjøre mer enn halvparten. Med snaue to milliarder kroner i omsetning, er økningen på 27 prosent på ett år. Rapporten peker på to årsaker til denne veksten. Det ble i 2013 arrangert flere større konserter i Norge enn i 2012. Dessuten var det større aktivitet i de faste spillestedene, som klubber og helårsarrangører.

Daglig leder Gry Bråtømyr i Norsk Jazzforum oppsummerer det slik: «Færre mennesker kjøper musikk. Flere kjøper konsertopplevelsen.» Hun kjenner musikkfeltet fra en rekke posisjoner sist som leder for Norske Konsertarrangører.

Musikere sliter

- Etter at plateselskapets fysiske produkt forsvant, har artistene måtte tjene på live-opptredener. Det gjør at helårsarrangørene og det frivillige klubbfeltet er viktigere enn noen gang for at vi skal ha et levende musikkliv året rundt, sier hun.

Hun ser utviklingen som enda en strek under svaret på at det er vanskelig å være kunstner. Når vi strømmer mer og mer musikk, er spørsmålet hva vi betaler for musikken.

Det går inn som gratispakke i ulike nett- og kabelabonnementer. Det gjør at verdien på musikk står urovekkende lavt, sier hun.

- Hva er årsaken til at konsertinntektene øker?

– Flere og flere går på konsert. Festivalene har oppjustert prisene sine og vi har hatt en rekke store internasjonale artister på besøk, som i seg selv trekker horder. Musikerne er også i større grad avhengig av livemarkedet og må spille mer, sier hun.

LES OGSÅ: Solgte ikke sjela til popbransjen

Festivalene overtar

Bråtømyr peker også på en eksplosjon i antallet festivaler over tid. De representerer slik hun ser det, en helt annen økonomi med høye honorarer.

– Ser du gledelige trekk?

– At det er så mye konsertvirksomhet er gledelig i en tid der vi ellers ser inn i skjermer. At folk bruker musikk som aldri før, er topp. Men jeg skulle gjerne se at artistene fikk betalt.

Bråtømyr tror plateselskapene vil tjene stadig mer.

– De har vært smarte i møte med det digitale markedet, sier hun.

På konsertsiden frykter hun at festivalene overtar mer og mer. Hun er glad for at Kulturdepartementet og Kulturrådet har hentet fram tallene som gjør det mulig å følge tett med på utviklingen.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk