Kultur

Lett 
å ramle utfor i popbransjen

Bransjeveteran Svein Bjørge ber foreldre og bransjefolk ta større ansvar for unge talenter. Artisten Ida Maria mener pop-bransjen kan for lite om alkoholisme.

Bjørge er ikke det minste overrasket over Anneli Dreckers brutale møte med pop-verdenen som 17-åring, slik hun beskrev det i lørdagens Vårt Land. Eller over den tilsvarende foranledningen til at Lene Marlin, også hun fremdeles i tenårene, prøvde å ta livet sitt.

Mannen med mangeårig ­erfaring fra plateselskapene Sony Music og Playground, formannsverv i Norsk Rockforbund, og i senere år festival­lederjobb i Steinkjærfestivalen og Tons Of Rock i Halden, ­mener eksemplene­ med Drecker og Marlin bare er toppen av isfjellet.

– Plateselskapene må være varsomme, og bli flinkere til å tenke mer langsiktig når det gjelder å bygge karrierer. Heller ikke de er jo tjent med at artistene 
deres går ned for telling. Skrekkeksemplet for meg er Ida Maria, som virkelig møtte veggen, sier 52-åringen til Vårt Land.

LES OGSÅ: Solgte ikke sjela til popbransjen

Vil hjelpe andre

Bjørge husker han snakket med Ida Maria før hun skulle opptre på Steinkjer-festivalen, som han er sjef for, om hvilket vanvittig program hun hadde. Hun kom fra turné i Russland, hadde vært innom og holdt konserter i Oslo og Alta, før hun kom til Steinkjer, med fire 
timer søvn på de siste to døgnene.

– Jeg ba henne om å bremse, sier Bjørge.

– Jeg tror ikke det var bransje­kjøret i seg selv som gjorde meg til alkoholiker, heller at det var en medfødt svakhet jeg var 
eksponert for. Selv om bransjefolkene jeg traff var flinke og hyggelige, visste de ikke noe om sykdommen min, alkoholisme. Og derfor heller ikke hvordan de kunne hjelpe oss som led av sykdommen. Pop-bransjen er nødt til å få opp kunnskapen om dette, gjerne arrangere et årlig seminar. Det er bedre enn forbud, sier Ida Maria til Vårt Land.

Når det er sagt, ville hun ikke ha vært de begivenhetsrike, men turbulente, artistårene fram til hun var 27 år, foruten.

– Det har satt meg i posisjon til å hjelpe andre som sliter med det samme, sier Ida Maria.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Foreldreansvar

Artister som kommer til Steinkjerfestivalen og Tons Of Rock i Halden, som Bjørge også arrangerer, sender ham ofte en raider over hva de forventer å finne i garderoben, på forhånd.

– Det dreier seg ofte om sprit og dop, også fra norske artister. Raiderne kan se ut som artistene skal på en heidundrende russefest. På Steinkjerfestivalen har vi innført alkoholforbud bak scenen. Konsertarrangører har et ansvar for artistene.

LES OGSÅ: Lene Marlin hylles for åpenhet om selvmordsforsøk

Bjørge mener også de yngre artistenes foreldre har et ansvar – i hvert fall når avkommet er under myndighetsalder.

– Tenåringer som har vunnet en talentkonkurranse, kanskje også fått en platekontrakt, lar seg gjerne rive med, smekkfulle av ambisjoner og forventninger som de er. Foreldrene må kunne si; «nei, lørdag spiller du ikke den konserten, da spiser du taco med familien din». Dessverre gjør ikke alltid foreldrene dét, fordi de er like gira som barna sine.

Møtte veggen

I boka Rom 13 fra 2012, skriver Ida Maria Børli­ Sivertsen, jenta som i ung alder vant Zoom-prisen, Alarm-­prisen, Urørt-prisen, og fikk Statoilstipendet på 800.000, om veien videre etter at hun møtte i veggen, og måtte avbryte USA-turneen i 2009, etter lang tids alkoholmisbruk.

– Det er som å være på et tog. Et tog som er i konstant bevegelse, som dundrer gjennom et landskap du ikke en gang rekker å registrere. Du mister døgnrytmen, du mister all oversikt over ditt virkelige liv, sier Ida Maria i boka.

Knuste gullplata

Da hun skulle hedres med gullplate­ for 20.000 solgte av albumet­ Fortress Around My Heart ­ under en tilstelning i regi av plateselskapet sitt, Universal Music, forventet de fremmøtte­ en takketale. Ida Maria sa «tusen takk», med et lite smil, før hun kastet gullplata så hardt i gulvet at den gikk i ­tusen knas.

– Det var et rop om hjelp. 
Jeg følte meg som en statist i 
en annens suksess, sier hun i boka.

LES OGSÅ: Bransjepress skaper hjemlengsel

Når Vårt Land treffer Ida 
Maria på telefon hjemme på Nesna, hvor hun fremdeles jobber med musikk, men i en helt annen skala enn før, sier hun at hun i 2012 ikke visste at hun var alkoholiker.

– Derfor visste jeg heller ikke hvordan jeg skulle komme ut 
av det. Det vet jeg nå. Om én uke er det tre år siden jeg sist smakte alkohol. Tre år siden jeg kunne­ begynne på mitt nye, rusfrie 
liv.

Har ansvar

Plateselskapssjef og forlagseier Christer Falch, også kjent som programleder for Robinson-ekspedisjonen, er veileder for årets Urørt-vinner, Kristian Kristensen.

– Jeg tjener ikke fem øre på det. Jeg gjør det så Kristian skal slippe å få en dårlig manager som kan ødelegge noe som kan bli en stor karriere. Jeg har gitt ham noen gode råd, blant 
annet at han ikke bør nyte alkohol før han går på scenen. Han har et ansvar både overfor seg selv og publikummet sitt. Skal ha ta seg en fest, så bør det ikke skje backstage, sier Falch, som selv er totalavholdsmann.

Skjelte ut Falch

Christer ­Falch husker at han et år traff Ida Maria beruset backstage ­under Bylarm.

– Hun skjelte meg ut som en reality-dust, og ba meg ryke og reise. Jeg skjønte ikke hva jeg hadde gjort for noe galt. Senere, da jeg traff henne edru, og hun hadde tatt tak i livet sitt, husket hun ikke hva hun hadde sagt til meg. Men hun ble fryktelig lei seg da jeg nevnte det, og hun 
inviterte meg til å besøke henne hjemme på Nesna.

– Christer husker riktig. I 
flere år levde jeg som en annen, i en annen kropp, fordi jeg var så ruset, sier Ida Maria til Vårt Land.

– Kristian Kristensen skal slippe den prosessen, sier Christe­r Falck.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur