Kunst

Kunst går på lager

Det meste Nasjonalmuseet­ kjøper inn låses 
ned i museets magasiner. – Vi savner museets­ stemme innen samtids-
kunsten, sier distriktsmuseene.

I 2015 kjøpte Nasjonalmuseet inn 198 kunstverk. Foreløpig har 139 av dem blitt satt på lager. 45 av kunstverkene har blitt vist for publikum, mens det er konkrete­ planer om å vise frem ytterligere­ 14.

For defensivt, mener museums-
direktører Vårt Land har snakket med.

– Det hadde vært interessant om de kunne synliggjøre mer hva de kjøper inn og satser på, gjerne i form av en utstilling eller en annen form for tematisering. Nå savner jeg Nasjonalmuseets stemme i samtidskunsten, sier Hanne Beate Ueland, som leder Rogaland Kunstmuseum.

Hvert år kjøper Nasjonalmuseet inn kunst for omtrent ti millioner kroner. Omtrent seks av disse går til innkjøp av samtidskunst, ifølge nettstedet kunstkritikk.no.

Konservator ved Lillehammer kunstmuseum Cecilie Skeide, mener disse kunstverkene bør gjøres mer synlig.

– Det er dette som er den store­, norske samtidskunstsamlingen, så den burde vises frem mer. Mer åpenhet og flere stunts er en god idé, for nå virker det lukket. Jeg forstår at det er krevende å jobbe­ fram mot flyttingen til nytt museumsbygg­, men slik det er nå, er ikke ideelt, sier Skeide.

LES OGSÅ: For å forstå norsk kunst må vi se på europakartet

Siden krigen

Det kan diskuteres hva samtidskunst er. I Nasjonalmuseets organisasjon håndterer samtidskunstavdelingen kunst som er laget etter 1945. Denne samlingen teller nå over 5.000 verker.

I mai foreslo Vårt Land på lederplass­ at Nasjonalmuseet­ kunne begynne å kuratere en utstilling av den nyervervede samtidskunsten: «Siden Nasjonalmuseet­ per definisjon er hele nasjonens museum, ville det vært naturlig at Nasjonalmuseets årlige kunstinnkjøp ble samlet, kurert til samleutstilling vist i Nasjonalgalleriet og deretter sendt rundt som en sikker begivenhet i de nasjonale knutepunktmuseene­.»

Nasjonalmuseets avdelings-
direktør for samtidskunst, Sabrina­ van der Ley, tviler på at en slik utstilling ville blitt god, fordi mange av innkjøpene blir gjort for å tette hull i den eksisterende samlingen.

LES OGSÅ: Her er kunstmuseet mer populært enn både kino og TV

– Siden det er viktig å se samlingen og nyervervelser i sammenheng, tror jeg ikke nødvendigvis at det gir så mye mening å lage nyervervelsesutstillinger hvert år eller hvert andre år. Det vil bli et lappeverk som ikke har sammenheng hvis man ser dem i samme rom. Hvis man vil ha en utstilling som viser hva som skjer i norsk samtidskunst, er det bedre­ å lage en tematisk utforskende­ utstilling, uavhengig av om det er verk som har blitt kjøpt inn eller ikke. Men de nye verkene kan godt vises sammen digitalt, sier van der Ley.

Hvert år publiserer museet lister over hva som blir kjøpt. På nettstedet samling.nasjonalmuseet.no kan du «gå på oppdagelsesferd» blant mer enn 35.000 verk. Til tross for det høye tallet omfatter nettutstillingen under ti prosent av museets samling.

– Vi kunne sikkert bli flinkere å få ting ut på nett og i pressen umiddelbart etter vi har kjøpt de inn. Det er jeg enig i, sier Sabrina van der Ley.

Hun mener at anslagsvis 70 prosent av samtidskunsten som har blitt kjøpt inn de siste tre årene har blitt utstilt. Og hun ser heller ikke noe problem i at kunstverk som kjøpes inn plasseres på lager.

– Museer er først og fremst skattekister og tidskapsler som bevarer, utstiller og forsker på sine samlinger, sier hun.

LES OGSÅ: Frigir naziliste etter funn av stjålet kunst

Flytting

Nasjonalmuseet har tidligere fått kritikk for å ha sluttet å låne ut kunstverk til andre museer, i påvente av flytting til nytt bygg i 2019. Nasjonalmuseet burde heller bruke anledningen til å sende samlingens høydepunkter på vandreutstilling, sa daværende direktør for Nordnorsk kunstmuseum Knut Ljøgodt til Aftenposten i mai.

Direktør for Trondheim Kunstmuseum Johan Börjesson skulle gjerne sett at Nasjonalmuseet­ var mer åpent for å låne ut samtidskunsten sin, også nå som museet­ forbereder flytting.

– Det er klart at idealet for Nasjonalmuseet­ må være at det som kjøpes blir synlig for mest mulig, så mer nasjonalt samarbeid er en god idé, sier Börjesson.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst