Kultur

Kjærlighet uten grenser

«De nærmeste» er en sterk skildring av en ung kvinnes lengsel etter å bli elsket og sett, og den brennende skammen som oppstår når det er halvbroren din som oppfyller ønsket.

ANMELDELSE: I Charlottes (Ine Marie Wilmann) oppvekst har det ikke vært mye nærhet. Den alkoholiserte faren ligger for døden på sykehuset. Moren Anna (Anneke von der Lippe) er den typen som synger i mannens minnesamvær for å få applaus, og som realiserer seg selv gjennom å skrive doktorgrad om amerikansk feministisk westernlitteratur. Når Charlotte spør moren om hun var et ønsket barn, svarer ikke Anna. Hun bare gir beskjed om at det er stygt sagt og forlater rommet.

Charlotte møter Henrik (Simon J. Berger) først i voksen alder. De finner fort tonen, og de første scenene med den lekende flørten mellom dem, kunne vært en lykkelig skildring av et nyforelsket par. Hadde de ikke vært halvsøsken.

Anna fikk Henrik da hun bodde i Sverige, og selv om Charlotte har trodd at det var Henriks far som forlot hennes mor, viser det seg at det var motsatt. Anna stakk fra sønnen og har ikke sett ham siden.

Elskere i skjul

Det første kysset er prøvende. Det neste er hardt, og når Henrik drar av seg buksene og presser Charlotte mot veggen, kan du se forvirringen, fortvilelsen og håpet i øynene hennes. De blir elskere, i skjul for Henriks kone, som han har en liten sønn sammen med, og Charlottes kjæreste, som er på turné i utlandet.

Regissør Anne Sewitsky, som tidligere er kjent for komedien Sykt lykkelig og barnefilmen Jørgen + Anne = sant, går inn i et tungt og mørkt tema i De nærmeste. Og hun gjør det med alvor og troverdighet.

LES OGSÅ: Råsterkt om skadeleg tru

Tung hemmelighet

Gjennom flere sexscener bygges forholdet mellom de to halvsøsknene. For Charlotte er det tydelig både vondt og godt på en gang. Hun klamrer seg til følelsen av å endelig ha en familie som elsker henne, og lukker øynene for at det ikke er slik søskenkjærlighet burde komme til uttrykk.

For sex mellom søsken er et tabu. Forholdet foregår i det skjulte, og det er Charlottes åpenbare skam og lengsel etter nærhet og en familietilhørighet som blir filmens hovedtema, ikke en problematisering av det incestuøse forholdet. Hemmeligheten er tung å bære, og samtidig er det eneste som holder henne oppe. Hun er desperat etter å bli sett og elsket, når alle andre, selv bestevenninnen Marte (Silje Storstein), skyver henne fra seg.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Brennende skam

Det sterkeste i fortellingen sies mellom linjene. Gjennom tette utsnitt forteller Charlottes blikk mer enn tusen replikker, og hovedrolleinnehaver Ine Marie Wilmann har en intens tilstedeværelse og et stort talent, selv om dette er hennes første store filmrolle.

Det mest interessante med De nærmeste er kanskje hvor lite moralistisk den er. Ingen forteller at dette er galt, det er ikke engang noen som snakker om hva som egentlig skjer. Hadde du ikke visst at Charlotte og Henrik var halvsøsken, ville filmen vært en gjennomsnittlig fortelling om et hemmelig kjærlighetsforhold. Men faktumet at to søsken ikke skal ha sex med hverandre, snur forholdet fra fint til farlig.

Skammen Charlotte føler når hun ligger med broren sin, også blir seerens skam. Og den brenner i magen lenge etter at rulleteksten er ferdig.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur