Kultur

– Jeg ønsker å sette Machiavelli­ i spill. For å finne ut hvordan vi kan bruke ham og slippe fri noen av gnistene i tekstene hans, sier dramatiker og regissør Tore Vagn Lid.

Han beveger seg rastløst rundt i Malersalen på Nationaltheatret. To badekar står midt i rommet, med gullfisk svømmende i akvarier. Vannet er koblet til et sinnrikt rørsystem, som ledes til avdelinger med grønne planter belyst av UV-lamper, ved siden av de tre små publikumsamfiene. Rundt i rommet fins forskjellige klokkespill, cymbaler, pauker, trommer, et piano. Scenografien er såpass kaotisk at man kan lure på hva som hører med og hva som vil bli fjernet før kveldens premiere på hans stykke Fyrsten – Machiavelli-variasjoner.

– Slik jeg leser Machiavelli, er han aksjonistisk, og tenker ikke bare på karriere, sier Lid. Han viser til påstandene om at Machiavelli kun skrev Fyrsten for å vinne gunst hos lederne i Firenze.

Fra Lenin til Hegnar