Inntektsfall endrer mediebruk

Robotskrevne artikler, mer sponset journalistikk og færre avisdager. Dette kan bli den nye mediehverdagen allerede i løpet av 2016, mener medieforsker.

Medieforsker Erik Wilberg mener at mange mediehus vil bli tvunget til å redusere antall utgivelsesdager for papiravisene.
Publisert Sist oppdatert

Mange norske mediehus må gjøre store kutt i løpet av 2016. En opptelling Klassekampen har gjort viser at de store norske redaksjonene planlegger å kutte over 200 årsverk i løpet av året.

Erik Wilberg, som er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI i Bergen og har fulgt norsk mediebransje gjennom flere tiår, ser på sikt for seg en utfasing av papiravisene, og tror flere aviser blir tvunget til å ha færre papiravisdager allerede i løpet av 2016.

– Selv de store aktørene som VG har kurver som peker mot at man blir tvunget til å fase ut papirutgivelsene. Mindre, nisjepregede aviser som Vårt Land, Klassekampen og Nationen vil kunne ha et lengre liv på papir, vel å merke hvis de klarer å spisse produktet. Mange lokalaviser er enerådende i et geografisk område og vil stå friere til å tilpasse seg en fordeling mellom papiravis og digitale plattformer, sier han.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS