Kultur

Hemmeligheten bak en ny musikk-katedral

Å skape gode lytteforhold er selve nøtten når man skal bygge et konserthus. Elbphilharmonie setter ny standard.

Det er konserthusenes evige problem: Hvordan skape gode akustiske forhold for mange hundre, ja ofte flere tusen mennesker?

I det nye konserthuset i Hamburg, Elbphilarmonie, er det tatt helt nye grep for å løse dilemmaet. Her loves optimale lytteforhold uansett hvor du sitter.

LES OGSÅ: – Kultur forsvinner fra byutviklingsplanene

Hvit hud

Nøkkelen ligger i det arkitektene kaller «den hvite huden» i Grosse Saal, som er den største av de tre konsertsalene i Elbphilharmonie.

Vegger og tak som omgir de vel 2.100 sitteplassene er nemlig dekket med paneler som ser ut som små hvite skjell.

Disse er fremstilt ved hjelp av såkalt parametrisk design, en teknikk der man bruker algoritmer for å utvikle formen til et objekt. Den brukes for å fremstille alt fra broer til motorsykkeldeler. Og i «Elphi» har algoritmene gitt en unik form til hvert eneste ett av de 10.000 akustiske panelene.

Kommentatorer har påpekt at de får salen til å minne om et stort korallrev.

Hvit hud: Hvert eneste ett av de 10.000 akustiske panelene i «Elphi» har en unik form.
Hvert av panelene har en unik form. Foto: Elbphilharmonie

LES DE SISTE KULTURANMELDELSENE HER

Landskap

Men det er flere årsaker til at salen kan sammenlignes med et undersjøisk landskap. Tradisjonelle konsertsaler har form som en skoeske, men Elbphilharmonie er bygget i tråd med en modell som er blitt vanlig i nyere konserthus, der orkesteret plasseres i midten av rommet med publikum rundt.

I Elphi befinner sitteplassene seg på terrasser rundt orkesteret. Ingen tilskuere sitter derfor mer enn 30 meter fra scenekanten.

Roses

Bygget over et gammelt lagerhus, rommer Elphi ikke bare konsertsaler, men et hotell, restauranter, konferansefasiliteter og en utsiktsplattform.

Om Elphi var gjenstand for motbør i plan- og byggefasen, er det ferdige konserthuset blitt skamrost av kritikerne. De fleste av konsertene i de kommende månedene er utsolgt, og etter innvielsen omtalte tyske aviser bygningen som «Tysklands frihetsstatue» og «musikk-katedral».

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur