Kultur

– Han har utfordret døden kontinuerlig siden ungdommen

Petter Mejlænder har fulgt Pushwagner med kamera gjennom sju år.

75 bilder er blitt bok og 45 av dem stilles ut sammen med Push­wagners egne verk i kunstnerens største utstilling i Oslo.

– I like mange år har jeg arbeidet med hans biografi, og det har vært som en hengemyr av materiale. Men nå har jeg fått fortellingen på plass. Det er som å ha oppklart et liv, forteller Petter Mejlænder.

Pushwagner (Terje Brofos) og Mejlænder møttes for første gang i Axel Jensens bisettelse i 2003. Axel Jensen hadde vært den viktigste personen i Pushwagners kunstnerliv, og Mejlænder hadde nylig skrevet bok om forfatteren som Pushwagner var storlig begeistret over.

LES OGSÅ: Liv eller død for Pushwagner

Preget av rus

– Pushwagner var nokså forkommen og preget av rus, og jeg skjønte ikke stort av det han prøvde å si meg. Han tok ny kontakt i 2007 og ville at jeg skulle skrive om ham. Jeg tenkte at det var en veldig dårlig idé, men jeg er en sosial fyr, så vi tok en prat. Jeg ble raskt trukket inn i hans skjebne, og det jeg trodde skulle bli et kort møte – varer fortsatt, forteller Mejlænder som har fulgt kunstneren i tykt og tynt de siste sju årene.

I dag sitter han med et enormt materiale som viser Pushwagner bak fasaden. Om et års tid kommer Mejlænders biografi om kunstneren.

– Jeg kan invitere folk inn i hans personlige verden – full av både gleder og melankoli – og han fremstår som en helt annen person enn den man kjenner fra offentligheten.

– Bildene hans er veldig personlige – og en sterk kritikk av det siviliserte samfunnet. Men de er også preget av fare, angst og ødeleggelse – det samme finner vi igjen i det selvdestruktive i hans egen personlighet. Jeg tror jeg kan formidle noe som øker forståelsen av både mennesket og kunsten hans, mener Mejlænder.

LES OGSÅ: Pushwagner dominerte

Dypt såret

– Det er mye smerte­fullt i livshistorien hans. Han er et dypt såret menneske, og har utfordret døden kontinuerlig helt siden ungdommen. Han har herjet med kroppens kjemi og levd uten fartsbegrensning i et halvt århundre. Han har flere ganger stått i fare for å dø den tiden jeg har fulgt ham. Men nå får han endelig den anerkjennelsen som er den største gleden en kunstner kan oppleve, forteller Mejlænder.

– Du har brukt utelukkende svart-hvitt-fotografier i dokumentasjonen av livet hans?

– Pushwagner er et levende paradoks. I ham finnes både fortapelse og frelse; selvopp­ofrelse og selvdestruksjon; utmattelse og villskap; skjønnhet og heslighet. Derfor stod det tidlig klart for meg at et fotografisk portrett burde formes i svart og hvitt. Hans karakteristiske ­kleskode bekrefter det uttrykket, sier Mejlænder.

Har et øye for ekthet

Fotograf og objekt har hatt et felles mål for øye: Å fange det virkelige livet.

– Han har et øye for ekthet, og vet at det vesentlige ofte kan ligge skjult. Han har vist mot og kompromissløshet. Til tider har hans tillit til meg vært så stor at det har vært ubehagelig, antagelig fordi jeg har vært fokusert på arbeid og har hatt en flott familie å vende tilbake til. Han har på sin side blottlagt sitt liv, der altfor mye ble vondt og vanskelig. Til gjengjeld har jeg kunnet bistå ham i hans eget smertefulle erindringsprosjekt og styrket hans selvtillit gjennom jakten på dokumenterende ord og bilder. Noen av bildene var så smertefulle at det tok et år før jeg orket å se på dem. Pushwagner er en energi man kan brenne seg på, mener Mejlænder.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur