Kultur

For tiden vier den kinesiske ­eksilkunstneren og aktivisten Ai Weiwei det meste av sin kunst til flyktningdramaet. På sitt dokumenterende vis går han svært grundig til verks. Han har brukt måneder og år på å intervjue flyktninger og samle fotodokumentasjon.

Historisk

På Astrup Fearnley Museet i Oslo kan du for tiden se de to nyinnkjøpte verkene Tyres og Odyssey. De ble laget som en reaksjon på kunstnerens opphold på Lesvos, den greske øya som i 2015 ble en inngangsport til det europeiske «paradis» for ­tusenvis av flyktninger som krysser Middelhavet. Nå er de del av utstillingen Chinese Summer som viser kinesisk samtidskunst.

Odyssey er et tapet med relieffer av flyktningers opplevelser av krig, krigens ruiner, flyktningenes reiser, overfarten over havet, flyktningleirene, demonstrasjoner og protester. Her er referanser fra antikken og Det gamle testamente fram til dagens drama i Middelhavet. Billedspråket lånes fra tidlig greske, egyptiske og mesopotamiske utskjæringer, keramikk og veggmalerier. Verket inneholder også en referanse til Ais verk Law of the Journey som ble utstilt i Praha der 258 oppblåsbare dukker var plassert i en 70 meter lang fluktbåt.