Nøtterøykvinnen Anne Helgesen har helt siden debutboka Even og Maja i 1979, jobbet med kulturformidling for barn. Etter en lang rekke bøker, teaterforestillinger, og en doktorgrad i figurteater som den første i Norden, er den 60 år gamle statsstipendiaten klar med en ny utgivelse av den 36 år gamle kristne barneboka, som først ble trykket som en føljetong på Vårt Lands barneside Solsiden.
– Språket og omgivelsene i boka er tilpasset tiden vi lever i. Men bibelfortellingene er de samme, de som er blitt benyttet fra urkirkens tid — og som er like relevante i dag. Vel og merke uten innsnevrende fortolkninger i den ene eller andre retning.
Opposisjon
Boka Even og Maja ble i utgangspunktet skrevet i opposisjon til de mange barneandaktene hun på 1970- tallet opplevde som lukkede regnestykker, med to streker under riktig svar.
– Bibelhistoriene lever godt uten slike sluttede tolkninger. Boka har hverdagshistorier som står på egne bein, mens tema og motiver er hentet fra bibeltekster som kan leses sammen med historiene. Dermed gis det rom for fantasi og samtale om egne erfaringer, både for barn og voksne.
Helgesen er derimot motstander av tolkninger som går på bekostning av budskapet i de bibelske fortellingene boka forholder seg til. Hun merker den samme holdningen i forbindelse med sine årlige oppsettinger av et juleteaterstykke for barn i Vestfold.
– Jeg blir spurt om det er nødvendig å være så tydelig på at Jesus er verdens frelser. Noen argumenterer med at det også er muslimske barn som ser stykket. Jeg svarer at muslimske barn også har et forhold til Jesus, og at de tåler dette. Jeg er bekymret for hvordan samfunnet vårt i dag er blitt redde for å formidle bibelfortellinger i sin opprinnelige, evangeliske form. Når man til og med setter spørsmålstegn ved juleevangeliet, er man virkelig ute og ror, sier Anne Helgesen.
LES HVA FORFATTERE SIER OM KRISTEN BARNELITTERATUR: – Ikke lenger oppdragende
Snever kirke
Det betyr ikke at hun selv ikke setter spørsmålstegn ved noe av det trosmessige og kirkelige.
– Troen min får stadig brynt seg på dogmer og autoriteter. Det er en spenning jeg må leve med. Men jeg er ikke redd for å bruke albuene for å få rom for det jeg ønsker å uttrykke.
Da hun i 1994 første gang satte opp kirkespillet Rotswitha, med handling fra den dypeste middelalder, og seg selv i hovedrollen, opplevde hun nærmest at biskopen i distriktet hennes «lyste henne i bann».
– I hvert fall sendte vedkommende biskop rundt en oppfordring til alle menighetene i soknet mitt om ikke å sette opp stykket. Etter en samtale med biskopen, ble advarselen trukket tilbake. Kirken kan noen ganger bli veldig snever, som om den lever i sin egen boble, mener Helgesen.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Begeistret
Historien om de to åtteåringene Even og Maja i den nyutgitte boka, har i mange år blitt brukt i kristent barnearbeid her i landet. Barne- og ungdomsarbeider Thea Kopperstad i Den Evangelisk Lutherske Frikirken, hadde gjennom høytlesning fra sin egen barndom, og senere sitt egne kristne barnearbeid, blitt så begeistret for boka at hun tok initiativet til en ny utgivelse. Med de tidsaktuelle oppjusteringene rundt omgivelsene, var både forfatter og forlaget IKO med på notene.
– I originalutgaven var det verken data, mobiltelefon eller fargefjernsyn. For at barn skal kunne knytte historiene opp til sin egen hverdag, må de kunne identifisere seg med dem. Derfor var disse endringene nødvendig, uten å rokke ved de evangeliske sannhetene, sier Anne Helgesen.