Religion

Fremdeles en stormvind

50 i dag. Hele Skandinavia har vært på fornavn med henne siden hun slo igjennom med et brak med «Främling» for 33 år siden. Få artister har favnet bredere, og vært tydeligere på kristentroen sin, enn Carola.

«Främling» kom på tredjeplass i Eurovision Song Contest i 1983, og solgte en million nærmest over natten i Sverige. Åtte år senere vant hun den internasjonale finalen med «Fångat av en stormvind». Da strømmen gikk midt under fremføringen, fortsatte bare Carola og synge og danse som om ingenting hadde skjedd. Med naturlig sjarm og profesjonalitet til fingerspissene, har hun greid å holde posisjonen som ettertraktet artist lenger enn de aller fleste kollegaene i Norge og Sverige.

KOMMENTAR: Melodi Grand Pinlig

Pop og gospel.

At hun så til de grader har spilt på mange strenger, fordi hun har så mange talenter, har likevel gjort at noen synes hun har favnet over for mye, og at det har gått ut over kvaliteten og kredibiliteten innenfor de ulike sjangrene. Som oftest har ikke dét vært tilfelle: Carola har aldri gjort ting hun ikke kan, selv om hun kan noe bedre enn andre ting.

Hun kan kjøre et pop-show, så intenst og humørfylt, at folk gladelig og umiddelbart lar seg fange av stormvinden på scenen. Hun kan ta en gospellåt på strak arm, alene (My Tribute, 1993) eller i tospann med for eksempel Per-Erik Hallin (Live i Rättviks kyrka, 1987), med et trøkk og en intensitet som man vanligvis må til helt andre breddegrader for å finne maken til.

Med samme engasjement tok hun full kontroll på musikalrollen i Sound Of Music, i tospann med Tommy Körberg, og skulket ikke en eneste opptreden de to årene den stod på teaterplakaten i Stockholm.

LES MER: Svovelforkynnere i Jerusalem holder koken

Lavmælt.

Da Kirkelig Kulturverksted utfordret henne til å gi ut salmeplate (Blott en dag, 1998) med sanger av Lina Sandell, og en juleplate spilt inn i fødselskirken i Betlehem (Jul i Betlehem), ble det karakteristiske adrenalinet og trøkket hennes, erstattet av en lavmælt og inderlig tilnærming til stoffet.

Jul i Betlehem solgte 600.000 i Skandinavia, oppfølgeren Jul i Betlehem 2, fulgte brukbart opp suksessen. Den samme intime tilnærming til stoffet, har hun på barneplaten Sov på min arm (2001). På Credo (2004) gjorde ikke salme- og lovsangsstoffet samme inntrykk.

Dårlig søknad.

Uten at hun har gått på noen direkte fiaskoer, har 50-åringen også opp gjennom karrieren gjort noen mindre vellykkede prosjekter. Storsatsingen Runaway, hvor hun samarbeidet med Barry og Maurice Gibb (Bee Gees), ble en dårlig søknad om internasjonal pop-suksess. Sannsynligvis fordi Carola inngikk for mange kompromisser, og fulgte for mange suksessformler som ikke kledde henne.

Platen, og showet, Elvis, Barbara & jag, hvor hun hyller Barbara Streisand og Elvis, bar også for mye preg av at hun prøvde å leve opp til to store forbilder, i stedet for at hun bare var seg selv. Det er det siste som gjør henne unik som artist. Det som gjør henne til Carola.

LES OGSÅ: Livets ord vil droppe bibler i hodet på IS

Frimodig og frittalende.

Noen ganger har privatlivet og mediekjøret som en av Sveriges største kjendiser, forstyrret bildet av den glimrende og seriøse artisten. Sannsynligvis har hun i litt for stor grad bydd på seg selv overfor tabloidpressen.

At hun ble med i trosbevegelsen Livets Ord, ble også et feilskjær. Selv om hun forlot bevegelsen, har engasjementet i den ytterliggående, karismatiske menigheten i større og mindre blitt hengende ved henne siden.

At Carola alltid har vært frittalende, og frimodig, rundt sin kristne tro, står det respekt av. Der andre kristne artister med suksess på et stort marked, har vært tilmålte, noen ganger direkte avvisende når det gjelder trosspørsmål, har Carola vært direkte og klar, noen vil sikkert også si unyansert, i sin trosformidling.

Få, om noen andre skandinaviske artister, har på tilsvarende måte greid å favne så bredt som artist og formidler. Hun har også gått i bresjen for å jevne gjerdene, som i lang tid har stått mellom åndelig og verdslig musikk, med jorden. Gratulerer med dagen, Carola!

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion