Kultur

Feirer Herrens hurragutt

I januar ville Aage Samuelsen fylt 100 år. Det blir feiret med en jubileumskonsert i Ibsenhuset i Skien. – En forrykende kristen, sier Ole Paus om «Broder Aage».

Forkynneren og artisten Aage Samuelsen gjorde «halleluja» til et musikalsk varemerke lenge før Leonard Cohen. Nå skal mannen som ville fylt 100 år den 23. januar, feires med en jubileums­konsert i Ibsenhuset i Skien. Blant artistene som bidrar, er Lennart Larson, Roland Lundgren (Curt & Roland), Berit & Arne Øystein Rambekk, Mikael Mizidy, Judith Myrseth, Evangeliekoret, Dag Arne Saltnes, Trygve Wikstøl, Oddvar Høgevoll og Bjøro Håland. Tidligere på dagen blir det også festmiddag til minne om Samuelsen.

Artist Ole Paus sier det var en fest og en glede hver gang han og Samuelsen møttes, etter at de først var blitt kjent gjennom et samarbeid i revyen «Bilder fra Herr Smiths vandring med hund».

LES OGSÅ: Herrens glade humørspreder

Foregangsmann

– Den revyen ble fort glemt, men det ble ikke vennskapet mitt med Aage Samuelsen. Han var et høyst levende menneske, og en forrykende kristen – selv om livet innimellom gikk litt i surr for ham, sier Paus til Vårt Land.

Ole Paus betegner Samuelsen som «et både-og-menneske».

– Det var så mye vakkert ved ham, men man måtte ta med det andre på kjøpet. Uansett hvilket miljø han var i, stod liksom «den andre siden» litt i veien. Det var slik han var.

Ole Paus hevder Aage Samuelsen var en foregangsmann på flere områder.

– Han skrev mange flotte sanger med særpreg. Han brakte Hammond B3-orgelet til Norge, og han var en av de aller første el-gitaristene her i landet. At han – vekkelsesforkynneren – tok imot Dag Frølands invitasjon om å opptre med Leif Juster, sier sitt om vidsynet til både Frøland og Samuelsen, sier Ole Paus.

Betatt Hovland

En av Norges fremste nyere kirkekomponister, Egil Hovland, var også en Aage-venn, og en beundrer av sangene hans. I Geir Johannessens biografi om Egil Hovland, beskrives den for mange overraskende gjensidige respekten dem imellom i kapittelet «Herrens jubelgutt». Det startet med at Hovland, på vei til et møte i Oslo, kjøpte en kassett med Broder Aage på en bensinstasjon i Fredrikstad.

– Underveis ble jeg mer og mer betatt av stemmen hans, spillingen, sangene og det han pratet om innimellom. Jeg opplevde ham som ekte, han var seg selv 100 prosent, siteres Hovland på i boka.

I Egil Hovlands begravelse i Glemmen kirke fjor, ble Aage Samuelsens «O Jesus du som fyller alt i alle» sunget, etter kirkekomponistens eget ønske – og til hans arrangement for fiolin, klaver og sang. Sønnen Tore Hovland trakterte fiolinen.

LES OGSÅ:Reddet av en Aage-sang

Blytung forkynnelse

Samuelsens mest kjente salme ble skrevet i 1947, tre år etter at dansemusikeren i Excelsior Band ble frelst. En stund senere var han profilert forkynner og sangevangelist i menigheten Maran Ata, før han fylte Turnhallen i Oslo til siste sete kveld etter kveld. Her var det svovelforkynnelse, svett evangelisk valse-rock’n’roll til eget el-gitar-akkompagnement, og stille kollekt. Det siste var Samuelsens oppfordring om å gi sedler i stedet for klirrende mynt.

Humoristen Samuelsen ble av flere aviser stemplet som medie­klovn, selv om media selv i stor grad var med på å skape dette klovnebildet. Forkynneren med den slitne bokse-looken, kunne strekke frem armene og si at «disse henda er ikke laga for arbe’, men gitarspell og håndspåleggelse».

Sitt store kommersielle gjennombrudd som sangevangelist fikk han på 1980-tallet, da selskapet EMI ga ut ni LP-er som solgte hundretusener, også langt utenfor menighetsmiljøene. Budskapet var like blytung forkynnelse som Bob Dylans på Slow Train Coming.

Gråt en skvett

Avdøde Jan Groth skulle ha sunget på Samuelsens jubileumskonsert i januar. For Groth var ikke veien lang fra tungrock med Aunt Mary til vekkelsessanger med Broder Aage.

Terje Welle Busk, mannen bak Sputnik-suksessen, har også gitt ut salgssuksesser med Ronald Holmberg og Bjørn Spellemann, som begge spilte med Broder Aage i Excelsior Band før han ble frelst. Welle Busk ga ut LP-ene Den tiden glemmer jeg aldri og Det er betalt med Samuelsen.

– Aage Samuelsen var ekte vare. Jeg kunne sitte i kontrollrommet ved mikseren, mens Aage satt foran mikrofonen i innspillingsrommet, og så kunne han plutselig være borte, sier Welle Busk.

– Da hadde hans egne tekster grepet ham så sterkt at han måtte tusle bort i en krok for å gråte en skvett.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur