Kultur

Etterlyser lokalt blikk

Årets beste bilde er igjen tatt i utlandet. Juryen bak prisen utfordrer norske fotografer til å bli bedre til å se nyhetene som foregår rundt dem.

«Intuitivt, sykt og svært sterkt, men likevel fylt av en utrolig verdighet.» Slik beskriver juryen fotografiet som i går ble kåra til Årets bilde av Pressefotografenes klubb. Bildet er tatt av Dagens Næringslivs fotograf Alexander Nordahl i Aleppo i Syria.

I sin gjennomgang av årets innsendte bidrag peker juryen på at «Nyhetsreportasje utland» var en kategori med svært mange og sterke bidrag. Samtidig gir de en tydelig beskjed til norske fotografer og redaksjoner: Klassen «Nyhetsreportasje Norge» var i år veldig, veldig svak.

LES OGSÅ: Hjelpeorganisasjonenes bilder preger medienes utenriksdekning.

Drama

Vegar Valde, som er fotosjef i Bergens Tidende og sitter i Årets bilde-juryen, tror det kan finnes nyhetsbilder fra Norge som ikke er sendt inn.

– Men i den grad vi kan bruke det innsendte materialet til en analyse av fotojournalistikkens kår, ser det ut til at det kunne vært gjort mer for å tak i nyhetene vi har rundt oss.

De siste årene har det vært bilder tatt i utlandet som har gått til topps i kåringa. I 2015 var det flyktninger på Lesbos, i 2014 et bilde fra Gaza. Ser du på vinnerbildene i den internasjonale konkurransen World Press Photo, er det ofte bilder tatt i krig og konfliktområder som går til topps.

Valde forklarer at fotojournalistikken ofte handler om å fange det store, umiddelbare dramaet.

– Samtidig er det ikke alltid pressefotografer som er til stede når noe skjer, det kan være en tilfeldig forbipassende med mobil. Da må fotografene gjøre jobben i etterkant, når dramaet er over.

LES OGSÅ: Attentatmannen i Tyrkia gjorde sitt politiske drap til en mediebegivenhet.

Eget ansvar

Oppfordringen fra juryen er klar. Norske fotografer må bli bedre til å ta gode bilder av det som foregår rundt dem: «Vi trenger ikke bilder av folk som snakker om noe, men av det nyheten handler om. Vi må finne kontekst, gå konseptuelt til verks, fotografere dem det berører.»

Vegar Valde trekker fram World Press-vinneren fra 2015, danske Mads Nissens fotografi av et homofilt, russisk par, som eksempel på det stillferdige bildet.

– Noen ganger trekker fotografen seg unna, og framstiller det store dramaet mer stillferdig. Hvis vi jobber godt, kan vi skildre det som skjer i samfunnet med bilder som ikke nødvendigvis er dramatiske i det de tas.

– Hvor flinke er dere til å følge dette i Bergens Tidende?

– Vi også kan bli flinkere, men har en bevissthet rundt det. Vi prøver å bruke fotojournalistikken til å fortelle en historie, ikke til å vise hvordan kilden ser ut.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur