Musikk

En ­himmel full av plater

Selv om tre av fire nordmenn strømmer musikk, økte andelen fysisk solgte plater i fjor. Platesjapper er fortsatt en viktig møteplass for musikkinteresserte. Verdens største platebutikk har 250.000 titler i hyllene.

Los Angeles Times har utropt Amoeba Music på Sunset Boulevard til en av Hollywoods største ­attraksjoner. De to etasjene rommer en verden med musikk som kan tas på, og tas med hjem, for en neve dollar eller to. På kjøpet får man all informasjon man kan drømme om fra ansatte som kan sitt musikkpensum til fingerspissene, men også live-opptredener fra noen av USAs beste artister. Paul McCartney spilte uanmeldt inn live-EP-en Amoeba's Secret i 2007.

Når Vårt Land besøker Amoeba i mai, er det Ben Harper & The Innocent Criminals som spiller gratis for om lag 600 kunder. Sannsynligvis puttet de fleste Harpers rykende ferske CD, Call It WhatIt Is, i handlekurven etterpå.

– Platebutikker handler ikke bare om å kjøpe plater, men om å holde musikken i live. Det er også viktige sosiale møteplasser mellom musikkelskere. Jeg tror platebutikker gjør verden til et bedre sted, sier Ben Harper fra scenen.

LES OGSÅ: Plate­sjappe på livstid

Velger vinyl

Etter konserten sier butikksjef Kara Lane at Harper dessverre måtte av gårde til et nytt oppdrag. I avdelingen for blues, soul og jazz bak scenen, hvor ekspeditøren Morgan Young nettopp har fått undertegnede til å kjøpe en boks med Ray Charles-CD-er, dukker likevel Harper opp et kvarter senere.

– Da vi spilte inn den nye plata oppi gata her, hadde jeg ikke tid til å handle plater. Nå måtte jeg gjøre det, sier Harper.

– For meg er det vinyl, det har det alltid vært. Det har med ­lyden å gjøre, men også med den sitrende følelsen det gir å legge vinylen på tallerkenen, sier ­artisten, som etter debutplata Welcome To The Cruel World i 1994 har fått et minst like stort publikum i Europa som i USA.

###

Vinyl øker

– Alle artister av betydning gir i dag ut LP. Også de store selskapene har nå skjønt at de ikke har råd til å velge bort vinylen, sier Jacob Krogvold hos platebutikken Big Dipper i Oslo.

I fjor gikk musikksalget opp 6,9 prosent her hjemme. Til tross for at nordmenn er bortimot verdensmestre i bruk av strømmetjenester, økte salget av fysiske formater fra 2014 til 2015, viser tall fra bransjeorganisasjonen IFPI.

Og det er vinylen som øker mest. I fjor ble det solgt vinylplater for 26,1 millioner i Norge. Det er en oppgang på hele 69 prosent fra 2014. Vinylsalget utgjør nå en fjerdedel av det fysiske salget, og det har økt fire år på rad.

Hos Big Dipper tror de tallene kan være enda høyere.

– Det er veldig mye som ikke fanges opp av slik statistikk: Mange mindre, men betydningsfulle artister gir alltid ut musikken sin på vinyl. Det er også en god del import utenom kanalene statistikken bygger på, sier Jacob Krogvold.

– Platesjapper er fremdeles et flott møte­punkt, sier Andreas Milde.

LES OGSÅ: Lar vinyl­arven bli i musikk­familien

Begge deler, takk

Han må jevnlig innom sin lokale platebutikk, Big Dipper, for å treffe likesinnede, selv om han kjøper mest musikk på nettet.

Milde solgte fysisk musikk i Platekompaniet i ni år, før han ble redaktør i strømmetjenesten Wimp. I dag er 35-åringen ansatt i plateselskapet Jansen som gir ut plater med blant andre Hanne Kolstø og Sweden på LP, noen ganger også på CD.

– Og, naturligvis, understreker Milde, – digitalt.

– Selv om jeg har et stort hjerte for LP-platen, har jeg ikke noe imot digitale musikkilder. Jeg sier «ja, takk, begge deler». Plate­selskapene er nødt til å omfavne den digitale hverdagen, men det betyr ikke at de samtidig er tjent med å slippe taket i fysisk musikk, sier musikkbransjemannen.

Norge ligger foran store deler av verden når det kommer til bruk av strømmetjenester. Over tre av fire nordmenn strømmer musikk, og i 2015 var omsetningen for strømmetjenestene for første gang over 500 millioner kroner i Norge, viser tall fra bransjeorganisasjonen IFPI.

###

Møtepunkt

Andreas Milde tror likevel ikke det fysiske platesalget, i hvert fall ikke LP-en, vil forsvinne.

– Det er tross alt så pass mange­ som fremdeles foretrekker det formatet, og dessuten en god del yngre folk som også har oppdaget LP-en. Som mye ­annet går det i sirkel: Mange trodde ikke LP-en ville komme tilbake, sier Milde.

– Skulle ikke forundre meg om CD-en også gjør comeback. Da vil mange som har kastet dem på dynga, rive seg i håret. Akkurat som mange har angret på at de på et tidlig tidspunkt kvittet seg med vinylplatene sine.

Arvelig beriket

Milde har til enhver tid orden i platesamlingen sin. Han sier han er «arvelig beriket». Han vokste opp med en far som alltid sørget for at LP-er og CD-er ble behandlet og oppbevart etter alle kunstens regler. Faren Tor Milde­ var musikkjournalist og etter hvert Idol-dommer, og døde for litt over to år siden.

– Jeg har nok arvet min fars behov for orden i platesamlingen, men jeg har også tatt med meg den systematikken over i den digitale musikken. Jeg lagrer og oppbevarer forskjellige typer musikk der også. Det blir uansett ikke helt det samme. Digital musikk blir for meg aldri en fullgod erstatning.

– Hva er den største forskjellen mellom å forholde seg til fysisk og digital musikk?

– Digitalt blir det ofte til at man hører enkeltlåter, og hopper litt frem og tilbake på albumet. På LP og CD hører man oftere hele albumet i strekk. For meg gir det siste mer ro og en bedre oversikt over utgivelsen,

– Noen hevder lyden på fysiske plater er bedre?

– Jeg har aldri vært noen lydfrik. Kanskje litt fordi jeg har hatt tinnitus i 20 år.

– Kommer du til å påvirke dine egne barn når det gjelder valg av musikkilder?

– Jeg kommer nok til å gjøre et forsøk. Når jeg tenker meg om, var det svært sjelden noen under 20 år kjøpte fysisk musikk de siste årene jeg var butikksjef i Platekompaniet. Så det blir en vanskelig oppgave.

Trappet opp

Å være en møte­plass for musikkinteresserte, er viktig for verdens største platebutikk.

– Det er nettopp det som er Amoebas konsept, og som gjør at vi fremdeles har et stort publikum, sier butikksjef Kava Lane.

Amoeba har også butikker i Berkeley og i San Francisco. De ble etablert henholdsvis i 1990 og 1997, av ansatte i en annen platekjede, Rasputin Records. Da særlig platesalget i den nedlagte bowlinghallen i San Francisco økte, startet de fire år senere forretningen i Los Angeles.

I motsetning til de fleste ­andre platebutikker som noen år senere trappet ned eller la ned virksomheten i takt med et synkende platesalg, valgte Amoeba å takle nedgangstidene med å trappe opp.

– Mitt inntrykk er at kundene er mer fornøyd når de går enn når de kommer, selv om de har brukt noen dollar, sier ekspeditør­ Morgan Young.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk