Kultur

For første gang spilles den britiske dramatikeren Christopher Marlowes 430 år gamle drama Doktor Faustus av et profesjonelt teaterensemble her i landet. Faustus eller Faust er drevet av en dristig og nysgjerrig, fri og ubegrenset, men også farlig ­erkjennelsestrang. Fordi han kjeder seg, inngår han en pakt med djevelen. I gjengjeld for sin sjel får han 24 år med ubegrenset kunnskap, velferd og makt.

Tempelet

David Parrish har tatt seg ett år fri fra fast lønn på Nationaltheatret. Han satser på publikums hjelp til å finansiere oppsetningen. I flere år har han trålet Oslos gater og bygninger på jakt etter et sted eller snarere­ en arena. Da han kom inn i Deichmanns hovedbibliotek ved ­regjeringskvartalet, kjente han at her måtte det skje. Tanken på at prakten ble bygget i de harde 1930-årene trigget ham ekstra.

– Det ser ut som et tempel reist over landets tro på kunnskap. Ville det ikke være fint, tenkte­ jeg, å oppføre en forestilling som både feirer og utfordrer den ­troen?