Kultur

Døpt i fallskjermsilke

En dåpskjole kan fortelle om både dåpsvann og tungtvann.

Liv Kristin Øygard har lånt ut et familieklenodium til utstillingen Se min kjole som åpner i Nøtterøy kirke i morgen. Hennes far Birger Strømsheim var en av tre sabotører som tok seg inn i tungtvannsfabrikken under Operasjon Gunnerside på Rjukan.

Tungtvann

– Fallskjermene som ble brukt der, ble gravd ned på Hardangervidda. Da de dro tilbake i 1944, ble de sluppet i fallskjerm over Tafjordfjellene. Der bodde de i en hule der de kunne gjemme fallskjermene. Da min bror ble født i 1947, var det vanskelig å fa tak i stoff. Mor klippet derfor silke fra Tafjord-fallskjermen. Jeg er selv døpt i den i 1949, forteller Liv Signe Øygard.

– Hvor mye er gjort med kjolen side 1947?

– Ingenting. Silken er sterk. Da far døde, beholdt jeg den oppklippede fallskjermen og har den i reserve. Etter bruk vasker og stryker jeg kjolen forsiktig.

Slektsledd

Over 30 dåpskjoler er med i utstillingen Se min kjole. De er montert sammen med 40 dåpsluer av Turid Gyllenhammar. Som kunstner og kurator har hun hatt stor glede av å møte alle menneskene og historiene bak hver kjole.

– Det blir som å grave i slektsledd, sier hun.

En av kjolene er fra 1904 og er brukt i slektsledd etter slektsledd.

– Når kjolen nå er brukt i en navnedag, er det interessant at den blir brukt som en rituell kjole i en helt annen livssynstradisjon, sier Gyllenhammar.

Bunadstil

To like kjoler på utstillingen er sydd til tvillinger. De er inspirert av Vestfold-bunaden.

– Følger du dåpsdraktene gjennom tidene, ser du at det er skiftende trender. Det siste nye etter at de heklede kom på 1980-tallet, er strikkede kjoler.

Gyllenhammar håper hun blir ferdig i tide med et broderi hun lager av sin egen families dåpskjole.

– Jeg har følelsen av hele fortellingen den bærer med seg når den må vaskes og blåsetørres med en hårføner. Dåp betyr mye fremdeles. Det viser seg at enten det er dåp eller navnedag at vi trenger en slik handling som får oss til å tenke om liv og død, sier Gyllenhammar.

Tåler livet

Sokneprest Inger Bækken håper utstillingen skal føre til at folk kommer til kirken.

– Jeg håper folk kan kjenne igjen noe av sitt eget i utstillingen og derigjennom se hva tro og kirke kan bety for dem.

– Hva kan en dåpskjole si om troens betydning?

– Dåpskjolen er en kjole som tåler livet. Vi trenger en opplevelse av at vi er trygge. Dåpskjolen blir brakt fra familien og inn i kirken. Som familien er en trygg havn, så kan også kirken være det, sier Brækken.

LES OGSÅ: – Et knippe helt spesielle menn

104 kroner

Noen av kjolene er kostbare, men presten understreker at kirken låner ut dåpskjoler.

– Dåp skal ikke være en penge galopp. I utstilling har vi også en ny kjole som kostet 104 kroner, forteller hun.

Nøtterøy menighetsråd har samarbeidet med Tunsberg bispedømme i arbeidet med utstillingen. De håper og tror at utstillingen vil inspirere andre menigheter til lignende utstillinger.

Mens noen påpeker at kirken gjennomfører for mange reformer samtidig, opplever Brækken at trosopplæring, kultursatsing og gudstjenestereform går hånd i hånd.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Hverdagskunst

– Nøtterøy menighetsråd har i flere år sammen med bispedømme arbeidet for å gjøre kirken så åpen som mulig. Folk skal kjenne seg inkludert. Vi opplever ikke stor nedgang på noe felt. Det ligger så mye i kirkens arv som det bare er å hente opp slik som med dåpskjolene.

Hun kaller kjolene for familienes hverdagskunst. Presten akter å bruke dåpskjoleutstillingen i alle gudstjenestene i påsken.

– Ser du utstillingen i lys av de fallende dåpstallene?

– Utstillingen har sin egenverdi, og jeg håper folk vil oppleve at dåpen er deres og at kirken er åpen for dem.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur