Kultur

Bylarm-låtene kommer fra garasjer og kirker

– Kunstrock. Det er hva Over The Trees kaller låtene som ga dem både Urørt-pris og Bylarm-­billetten.

Ryktene om hvilke band som er verdt et konsertbesøk i det rikholdige tilbudet av band og artister på ukens Bylarm, har svirret i konsertlokaler og kafeer i ­hovedstaden denne uken. Et navn som har vært i vinden, er Over The Trees.

Låten det snakkes mest om er «Garbage Town», nylig kåret til Ukas urørt på P3. Men også den mer rocka «Things». Et debutalbum skal også ligge klart.

– Albumet er ferdig innspilt, kanskje kommer det ikke før til høsten. Det vil uansett vise bandet i hele sin musikalske bredde. Selv om det er kult at singlene våre har gjort det bra, vil et helt album få frem spennet mellom det skjøre og massive lydbildet vårt, med den stemningen og atmosfæren som vi hele tiden strekker oss mot. Vi har ingen fasit på tekstene, men de rommer mye liv og lengsel, forteller Eivind Frustøl.

– For oss er det viktigere at ­publikum lytter og blir berørt, enn at de står og hopper opp og ned, føyer Arne Steinar Myrvang til.

LES MER: - Viktigst å gi kvinner selvtillit

Kunstrock. Grunnrisset til ­låtene lager Eivind Frustøl og Mathias Christoffer Jensen, før hele bandet er med og utvikler dem videre.

– Låtene kan i utgangspunktet virke lettfattelige, men det er masse detaljer der. Detaljer som vil tre mer og mer frem ­etter hvert som man lytter. Skal vi kalle­ musikken vår noe, må det bli kunstrock, sier Mathias Christoffer Jensen.

Bandmedlemmene hevder de aldri krangler om hvordan det ferdige bildet av låtskissene skal se ut. Til tross for at medlemmenes favorittartister varierer: Beatles (Eivind). Bon Iver (Fredrik Rafael), Sigur Ros (Mathias), Jimi Hendrix (Christian) og Blonde Redhead (Arne Steinar).

LES MER: Våger å være usikker i troen

Kirke og garasje. – En viktig grunn til at vi blir enige, skyldes nok at vi har samme oppfatning av nettopp hva som er atmosfæren i musikken. Singlene ble spilt inn i en kirke og en garasje. Et trommepålegg til albumet ble lagt i et parkeringshus midt på natta. Vi har også lagt øvinger til en låve i Eidsvoll, sier Tobias Flottorp Heltzer.

– Hvor viktig er tekstene?

– De er en naturlig del av musikken. De reflekterer livet slik vi opplever det, og tenker rundt det. Det lyse og optimistiske i tilværelsen høres slik ut. Det melankolske og mer alvorlige, har tilsvarende tonefølge. Vi benytter ofte bilder, også om mer eksistensielle spørsmål. Bandnavnet er ikke tilfeldig valgt, sier Mathias Christoffer Jensen.

LES MER: Prestesønn ble Mr. Rockefeller

Ingen fasit. De legger ikke skjul på at det er en trosdimensjon i musikken deres. Merkelappen «kristen artist» er de like lite interessert i som de ville vært i en politisk etikett, dersom dét hadde vært et anliggende.

– I stedet for at folk skal vurdere låtene våre ut i fra et bestemt utgangspunkt, ønsker vi de skal tolke dem selv. Vi bringer ingen fasit, bare betraktninger og refleksjoner, sier Eivind Frustøl.

Alle medlemmene er utdannet ved musikklinja ved NLA Høgskolen Staffeldtsgate i Oslo. ­Tobias Flottorp Heltzer er ferdig til våren. Det var der bandet ble til.

– Det var et veldig kreativt miljø. Dessuten hadde vi god tid til å dyrke musikkinteressen vår, fortsetter Frustøl.

Den første spiren til Over The Trees ble sådd da han skulle fremføre en låt på en huskonsert.

– Jeg trengte en trommeslager, og fant Arne Steinar. Etter hvert fant vi hverandre alle fem, ikke minst fordi vi oppdaget at vi hadde flere felles musikkreferanser, sier vokalisten og gitaristen.

– Som band ønsket vi å være en motvekt til blant annet gospel-musikk, som det var nokså mye av i Staffeldtsgate, sier Mathias Christoffer Jensen.

LES MER: Smulepop skylt ned med øl

Unike muligheter. Når det gjelder Bylarm, er de overbevist om at festivalen kan gi bandet deres unike muligheter.

– Det er en bransjefestival, hvor det er flust av festival- og konsertarrangører. Det kan bety flere jobber for oss. Bylarm-konsertene vil sannsynligvis også gjøre at flere oppdager musikken vår. Musikken er tross alt det viktigste, det som gjør at vi står på slik vi gjør, sier Mathias Christoffer Jensen.

Oppmerksomheten rundt Ukas Urørt-singel, ga dem også billett til Culture Collide Festivals i San Francisco, hvor band og artister fra hele verden fikk muligheten til å vise seg frem.

– Det var gøy å se omtale av bandet sitt i aviser i Sør-Amerika. En slik festival er også greit å ha på CV-en, når vi skal fortsette å bygge oss opp her hjemme. Det er viktigst nå, sier Fredrik ­Rafael Flikka.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur