Anmeldelser

Bli voksen, elsk ditt indre liv

Ballettmestrene León & Lightfoot inntar Operaen med en særdeles moden, 
velartikulert og kroppslig, leken forestilling.

25 år er gått siden koreografduoen­ Sol León og Paul Lightfoot ved Nederlands Dans Theatre begynte­ sitt samarbeid. De har siden 1999 jevnlig levert sterke uttrykk og publikumssuksesser ved Nasjonaloperaen i Bjørvika. To av de tre i den nye forestillingen, Sad Case og Sleight of Hand, har ikke vært vist i Norge­ før.

Vil være dyr

Det er et svært univers vi går inn i, en sterk trang til å utforske de indre strømningene som skaper liv. I et strengt designet rom med sorte vegger dukker danseren opp i en døråpning: Et menneske. Fem nedstøvede dansere­ utforsker­ seg selv og hverandre i et uttrykk som bærer preg av slapstick. Dermed er det i gang. Komedien oppstår i dansernes klumsete forsøk på å finne­ sammen. De er mennesker, som vil være dyr, men som ikke lenger­ vet hvordan og på hvilken måte.

En kveld med León & Lightfoot

Ballett

Koreografi: Sol León og Paul Lightfoot.
Nasjonalballetten,

Operaorkesteret under ledelse av Per-Kristian Skalstad.

Forestillingen vises til 15. oktober 2016.

Operaen i Bjørvika

Såre sannferdig og 
menneskelig.

Gir ikke svar

León & Lightfoot gir oss ikke svar, men de skaper rom for oss som vi kan leve oss inn i og erkjenne i. Vi kjenner sitringen i dansernes kropper i vår egen. Mambomusikken river, den er både oppmuntrende og freidig når den kolliderer med flyten, det samme gjelder danserne. Hofter­ vugger og ansikter vrir seg, men plutselig skjærer en hånd igjennom med en presisjon som samler oss igjen i ett pust. Det engasjerer­ ikke bare siden det er komikk, men fordi karakterene på scenen er nysgjerrige, det er vakkert å se. Sad Case er full av optimisme og representerer det ungdommelige i kveldens program.

LES OGSÅ: – Et ran av operapensjonistene

Drømmer

Sleight of Hand er derimot drømmeaktig, og symbolikken sterk: Veggene som skifter mellom hardt og mykt, bevegelse og stillstand, tiden som går, det avkledde og det påkledde. Danserne er presise og glir inn i bevegelsene. Her presses brytningene frem som spasmer av undertrykte følelser. Ansiktene blir store, stumme skrik.

Anmeldelse: Et fyrtårn for fred ble en rystende forestilling om krigens gru

Enormt og rått

Avslutningsnummeret Same Difference er som et bølgende hav. Danserne­ ruller over scenen og dukker opp fra orkestergraven. Det kroppslige utforskes gjennom psykologien, tydelige karakterer som hver for seg baler med livet. Danserne har replikker og blir en del av lydbildet. Det er ensomt, rått og intenst og de ser ikke hverandre lenger. Men vi ser det. I kontrast til det febrilske­ bruker León & Lightfoot blikket og pusten til å få kontakt over scenekanten. Det kunne blitt sentimentalt, men er det ikke, det er såre sannferdig og menneskelig. Og de er mestere i å inkludere publikum i det hele.

LES OGSÅ: Energisk debut for nasjonalballettens ungdom

Vi er med

En kveld med Léon & Lightfoot gir innblikk i et kunstnerskap som har modnet. Styrken ligger ikke i det som én gang overrasket oss, men i symbolikken som de skaper gjennom de detaljerte koreografiene og den personlige tilnærmingen fra både koreografer og dansere. Vi er med, og vi kjenner på denne livsviljen som strekker seg helt ut i fingertuppene. Skulle det være en konklusjon, må det være: Bli voksen, men gi ikke slipp på å leve i kjærlig-
heten til et indre liv.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser