Kultur

Beyoncé samarbeider med «norsk» magasin

– Viser hvordan den globaliserte offentligheten hjelper muslimske kvinner til å heve stemmen, mener forfatter.

Bilde 1 av 2

I april lanserte den norske artisten og journalisten Deeyah Khan nettmagasinet sister-hood, som har som mål å løfte fram kvinner med muslimsk bakgrunn.

Nå har magasinet inngått samarbeid med kampanjen Chime for Change, som frontes av superstjernene Beyoncé og Salma Hayek.

LES MER: Deeyah Khan får menneskerettighetspris

Hjelp og historier

Deeyah Kahn har stor tro på samarbeidet med organisasjonen Chime for Change, som har motehuset Gucci som hovedsponsor.

– De forstår fullt ut og liker arbeidet vi gjør, sier Deeyah Khan i et intervju med NTB.

Chime for Change samler inn penger til tiltak som fremmer utdanning, helse og rettferdighet for jenter og kvinner. Til nå har organisasjonen støttet 409 prosjekter i 86 land. Blant disse er prosjekter som skal hjelpe irske tenåringsmødre fullføre utdanningen sin, og å få hygieneprodukter og skolebøker levert til kvinner i jordskjelvrammede Nepal.

– Muslimske kvinner blir ofte snakket for

En annen viktig del av organisasjonens arbeid er å formidle historier om kvinner som tar til orde mot undertrykking. Samarbeidet med magasinet sister-hood innebærer at magasinets innhold blir videreformildet på nettsiden Chimeforchange.org.

Deeyah Khan sier at magasinet skal la kvinner med muslimsk opprinnelse, som ofte blir snakket om eller på vegne av, snakke for seg selv.

– Vi kan ikke la oss bli plassert i utkanten av debatter som direkte angår oss, sier Deeyah Khan til NTB.

LES OGSÅ: Tegnehanne etterlyser kvinner i stripene

Mer synlig

Forfatter og forlagsredaktør Nazneen Khan-Østrem har sett hvordan muslimske kvinner har blitt mer synlige i mediene de siste årene.

– Det er langt flere muslimske kvinnelige i den norske offentligheten enn for ti år siden. Mange hever stemmen og snakker ut om urett i de miljøene de er oppvokst i.

Hun tror de sosiale mediene har senket terskelen for å ytre seg.

– Vi ser at de sosiale mediene har gjort offentligheten mer global enn tidligere, noe vi også ser med Deeyah Khans nettmagasin. For mange synker terskelen for å ytre seg når de ser at de får umiddelbar støtte i form av «likes» eller «retweets».

– Hva slags slagkraft ligger i denne utviklingen?

Den fører til at muslimske kvinner leser om takene til andre muslimske kvinner, og føler seg mindre alene om problemene sine. Mange opplever å få anerkjennelse og styrke gjennom det, og det gir flere mot til å være den de vil være.

LES MER: Vi må bruke kjærlighet i møte med ekstremistene, sier Khan

Chime for Change

Selv om mye har skjedd på kort tid, mener Nazneen Khan-Østrem det er viktig å huske at utviklingen har røtter som går flere tiår tilbake.

– Vi står på skuldrene til folk som Nawal El-Saadawi, en av de første muslimske feministene. Så dette har ikke sprunget ut av intet, sier Khan-Østrem.

Hun tror samarbeidet med Chime for Change kan bety mye for gjennomslagskraften til nettmagasinet sister-hood. Særlig fordi organisasjonen profileres av Beyoncé og Salma Hayek.

– Disse har stor innflytelse internasjonalt, og mange unge kvinner vil klikke på saker om dem på nettet. For mange av dem kan det bety mye å bli ledet til et magasin med kvinner som snakker høyt om sin kamp mot urett, sier Khan-Østrem.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur