Kringkastingsorkesterets nye utgivelse, Variations over variations, presenterer verk av fire av våre mest fremtredende samtidskomponister. Fellesnevner for samtidsmusikken er røtter i norsk folkemusikk og historie.
Griegs følelsestunge tema fra G-moll-balladen kommer rett i mot deg i Alfred Jansons trompetkonsert, Variations on variations on a Norwegian folktune. Griegs kjente ballade var sorgbearbeidelse over tapet av foreldrene, og folketonen fra Valdres var nedtegnet av Ludvig M. Lindeman.
Trompetkonsert
Tine Thing Helseths fyldige trompettone åpner den nyskrevne konserten, som er tilegnet henne. Vår fremste trompetist har spenst og innlevelse som tilfører kraft til den sterke henvendelsen som ligger i selve musikken.
Musikken fjerner seg raskt fra det innadvendte og kontemplative, og bretter seg ut i storslåtte landskaper med kreativ og spennende orkestrering. Det ender opp i bredt og uhyre spennende klangbilde. Jansons bakgrunn fra jazz, og som improvisasjonsmusiker skinner i gjennom. Det rytmiske drivet står hele tiden i kreativt ledtog med de store klangkonstruksjonene. Og verket er befriende i sin dyrking av det melodiøse, og takken for det må fordeles likelig mellom folkemusikken og Alfred Janson.
LES MER: Livssorg ble inspirasjonskilde
Friskt
Kringkastingsorkesteret under ledelse av Miguel Harth-Bedoya er forbilledlig friske og modige i uttrykket, og reiser musikken til noe sterkt appellerende. Sjefdirigenten er opptatt av sine egne musikalske røtter fra Peru, og har åpenbar evne til å identifisere seg med det norske folketonespråket.
LES MER: Ble fri da troen forsvant
Jan Erik Mikalsen Songr kommer stillfarende opp av jorden, gjennom finurlige lydbilder som bryter seg løs fra røttene – og ender opp i store symfoniske lydbilder.
I Knut Vaages Mylder er det aldri tvil om tittelen passer. Verket myldrer av musikalske påfunn, men har også partier nesten inn i det meditative.
Maja Ratkjes Paragraf 112 er en spenstig, musikalsk utfordring – skrevet som kommentar til Grunnlovens miljøparagraf.