Tore Thomassen tar oss tilbake til virkeligheten

Med enkle viser og lun humor kler Tore Thomassen av det overfladiske og unødvendige, for å vise oss vårt innerste vesen.

Trubaduren og kulturarbeideren fra Birkenes i Aust-Agder har gjennom mange år i stor grad konsentrert seg om barnemusikk- og litteratur, og av den grunn gått litt under radaren for det voksne, norske pop-publikummet. Det siste er både synd og urettferdig, fordi Tore Thomassen også er en glimrende formidler for voksne. Hans alvorlige, men også hverdagslige, temaer, pakket inn i halv­akustisk, levende musikk og lun humor, gjør inntrykk. Desto større grunn til å lukke opp dørene og ørene for mannens nye 14 sanger på albumet Hellig og alminnelig. En bedre musikalsk «coach» på livsreisen skal man lete lenge etter.

LES MER: Vil gi barne musikk de kan bryne seg på

Lys og skygge

På det nye albumet er det likevel mest folk på hans egen alder det handler om: De i 50 pluss-generasjonen, med deres hang til å ha blikket mer i bakspeilet enn fremover. Thomassen oppfordrer oss til å fortsatt ta ansvar for oss selv og de rundt oss. De han i «16 fine skjorter» mistenker livet har vært en runddans med jobb, jobb og jobb, i tillegg til 15 par bukser, 17 par sko, tre flotte unger, og en kone som er pen. Den dagen man er pensjonist, når ungene er flyttet ut og kona er på spa, hva da? spør Thomassen. Har det hele vært en drøm? Med et hav av tid kan han endelig legge på svøm.

Resten av sangene handler om samliv, tro, tårer, lys, skygge, sult, Jesus som har slått seg ned i Kristiansand, hvorfor det kan fint å stå opp tidlig på søndag for å gå i kirken - og et viktig spørsmål han får fra en femteklassing. Aller best på et fint knippe sanger er «Her er min bønn», som Thomassen har skrevet sammen med Bengt E. Hanssen, og hvor han får nydelig vokalassistanse fra Hildegunn Garnes Reigstad.

LES MER: Nattverd til Kents toner

Intimt

Platen er spilt inn på et bede­hus i Grimstad, nært og intimt – og det høres. Torjus Vierli (tangenter), Hildegunn Garnes Reigstad (vokal, percusion, harper), Tor Egil Kreken (bass, el-gitar, slidegitar), Thomas Gallatin (trommer) og Tore Thomassen (vokal, akustisk gitar og ukulele) spiller og synger med en profesjonell, men likevel tilbakelent og avslappet stil som kler innholdet.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1

1